• Herontwerp van de course Supervisie

Achtergrond
Supervisie (Bachelor Pedagogiek) is een persoonlijke begeleidingsvorm waarin groepjes van vier studenten met een supervisor, één keer in de twee weken 2 uur bij elkaar komen. Dit gedurende 13 keer. In deze course leert de student reflecteren op zijn/haar persoonlijk functioneren binnen de stage of werkplek. Dieta Avis is coördinator van dit vak en vertelt over haar ervaringen.

Aanpak
Door de pandemie moest deze persoonlijke face-to-face manier van begeleiden ineens volledig online. Er moest heel wat omgezet worden en Dieta nam het grootste gedeelte van het inrichten op zich. Dieta: “Als eerste hebben we de organisatie aangepakt. Studenten moesten zich via Brightspace zelf inschrijven voor een groepje. Hier ben ik door het team ICTO enorm bij geholpen. Daarnaast hielp team ICTO met online werkvormen; bijvoorbeeld het attent maken op een Whiteboard, Padlet, en een kaartspel door middel van zogenaamde ‘Flipcards’. Deze ondersteuning van team ICTO is heel fijn geweest. Daarnaast hebben de supervisoren ook een externe training gehad over online werkvormen. Deze verliep via Teams, dat is heel goed bevallen en je wordt er steeds handiger in.”

Sociale component
Het geven van supervisie online is over het algemeen goed verlopen. Dieta: “Al horen we wel van supervisoren dat het fijn zal zijn om de studenten minstens een paar keer live te zien. Maar in principe kan het online ook.” Wat Dieta verraste, was het feit dat je online ook heel goed kan zien waar de student behoefte aan heeft: “Ik heb geleerd dat je online door middel van mimiek en de houding van de student heel goed de emoties kan aanvoelen. Dat je merkt dat iemand wegkijkt of er niet helemaal bij is, en dat dat klopt als je daarnaar vraagt. Ik vind het mooi om te ontdekken dat dat zowel face-to-face als online grotendeels hetzelfde is.”

Komend collegejaar
Dieta: “Vanwege het lokalenbeleid moeten we volgend jaar grotendeels online supervisie geven. Het liefst wil ik blended, zodat we face-to-face toch weer bepaalde werkvormen kunnen uitvoeren; face-to-face kan je toch meer improviseren.” Hoewel de officiële beoordeling van het vak nog niet is afgerond, hoort ze al positieve geluiden van studenten: “Zo sprak ik een student die in totaal vier uur moet reizen voor twee uur Supervisie op de HvA. Voor deze student is dit echt een uitkomst.” Ook voor de supervisoren en organisatie heeft online lesgeven een voordeel. Dieta: “Voor de organisatie en de roostermaker is online veel makkelijker. Een voordeel is dat je makkelijker kan schuiven; je hebt supervisoren die de les van vrijdagochtend naar donderdagmiddag hebben verschoven omdat dat beter uitkwam. Omdat je geen lokaal nodig had, was dat nu toch mogelijk.” Toch is een blended vorm volgens Dieta het meest ideaal, waarin je bijvoorbeeld bij de start, de tussen -en eindevaluatie van de supervisie de supervisanten face-to-face ziet en de rest van de bijeenkomsten online doet.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024