Onze studenten geven bij herhaling aan dat eenduidigheid, helderheid en consistentie in het gebruik van ICT-middelen en informatievoorziening een verbeterpunt is. We gaan uit van gebruik van onderstaande platforms bij de onderwijsuitvoering, zodat we een overzichtelijk aanbod hebben met een aan studenten goed uitlegbaar onderscheid:
Tijdens onze contacten met docenten zien we gelukkig dat veel van jullie consequent gebruik maken van de applicaties en programma’s die door de HvA worden aangeboden. Wat hierbij heel belangrijk is, is dat jij er als HvA-medewerker vanuit kunt gaan dat je met deze tools en programma’s veilig kunt werken! De HvA heeft dan uitgebreid gekeken naar de Informatiebeveiliging en Privacy van zulke tools/programma’s en nette afspraken gemaakt met de leverancier(s) (waaronder de verplichte verwerkersovereenkomst). Hierdoor is bijvoorbeeld de kans op lekken van persoonsgegevens geminimaliseerd, en is de verantwoordelijkheid van de HvA netjes geregeld wanneer er toch problemen optreden. Stop dus zo snel mogelijk (als je dat nog gebruikt…) met het ‘professioneel’ gebruik van ‘schaduw ICT’ zoals Google Forms, Zoom, Slack, etc. etc. als docent.
Concrete voorbeelden van schaduw ICT die nog steeds langskomen:
Het ICT-landschap van de Hogeschool van Amsterdam is rijk en breed. Je kunt er als docent/begeleider heel veel kanten me op! Op de speciale themakaart ‘ICT-landschap voor blended learning‘ helpen we je op weg met een concrete categorisering van verschillende programma’s en tools ter ondersteuning van jouw onderwijspraktijk.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.