De tool Class Progress tool geeft de docent de mogelijkheid om de prestaties van de klas en van studenten individueel te volgen. Zo kan je zien of studenten bepaald materiaal in de cursus al eens geopend hebben, of een bijdrage hebben geleverd aan een Discussion. Ook zijn er overzichten te zien met resultaten van Quizzes en Assignments. Door gebruik te maken van Class Progress ben je beter op de hoogte van hoe je studenten ervoor staan en ben je beter in staat in te grijpen wanneer dat nodig is. Studenten hebben op gelijksoortige wijze via de tool Class Progress inzicht in hun eigen voortgang. Aan de hand van vier thema’s willen we je helpen de tool goed te kunnen gebruiken.
De informatie die in Class Progress zichtbaar is hangt voor een groot deel af van de inrichting van de Course door de docent. Als bepaalde tools (zoals Quizzes en/of Discussions) niet gebruikt worden in de Course, dan kan daar uiteraard ook geen informatie over worden getoond. Ook toont Class Progress (in principe) geen informatie over het gebruik van ‘externe’ tools of activiteiten die aan Brightspace gekoppeld zijn zoals Feedback Fruits en Virtual Classroom, face-to-face onderwijs, werkplekleren en/of van activiteiten die de student zelf onderneemt om zich te ontwikkelen. Vergelijk het met een landkaart waarop ook altijd maar een deel van de werkelijkheid inzichtelijk gemaakt kan worden.
Schermafbeelding
Misverstanden bij het kaartlezen:
Lees hier in het Online Brightspace Informatiepunt (FOO) hoe je per topic de juiste optie kan instellen.
Als je wilt dat de tool wat meer inzicht geeft in het gedrag en de voortgang van je studenten is het van belang dat je Brightspace-course daar ook gegevens over kan geven. Een goed voorbeeld van een combinatie van elementen in Brightspace die waarde kunnen hebben zijn bijvoorbeeld Visited en/of Completed Content, tussentijdse formatieve Quizzes en bijdragen in Discussions. Hetzelfde geldt voor formatieve en summatieve Assignments, mits er een Grade-item aan gekoppeld is. Voor activiteiten van Feedbackfruits geldt dat je de voortgang ook kan bijhouden indien er een Grade-item aan gekoppeld is.
Class progress wordt nuttiger als je de juiste parameters kiest. Omdat we bijvoorbeeld (nog) niet met Objectives werken en nog maar weinig docenten de Checklists hebben ingezet, zijn deze criteria vaak niet zinvol. Als je formatieve Assignments, Quizzes en/of bijvoorbeeld Discussions gebuikt zijn dat zeker goede meetinstrumenten.
Wij zien Class Progress vooral als een begeleidingsinstrument. Ga in gesprek met je student(en) en stem af waar het echt om gaat. Ligt de student op koers om succesvol te zijn? Wees hoe dan ook voorzichtig met sturen. Vraag en bespreek liever de bevindingen.
In de HvA-brede Lecturer Course vind je uiteraard meer informatie over de tool Class Progress. Heb je vragen of wil je meer weten? Mail ons gerust! Uiteraard kan je ook hieronder je reactie kwijt.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.