In blended onderwijs, en des te meer zo naarmate het meer online wordt, is het niet altijd eenvoudig zicht te houden op je studenten. Hoe gaat het met hen? Zijn ze betrokken? Liggen ze op schema? Doen ze actief mee? Bestuderen ze de stof wel? Learning analytics kunnen daarbij heel behulpzaam zijn. Je kunt daar al vrij eenvoudig en op kleinschalige wijze mee beginnen! Begin klein, verzamel data die aansluiten bij jouw vraag en ga proberen. Als je begint met proberen kun je daarna de volgende stap nemen en andere data verzamelen die een nieuw niveau van analytics aanraakt.
Op deze pagina behandelen we een aantal onderwerpen, die je kunnen helpen om je studenten (en hun voortgang) nabij te houden.
Schermafbeelding van de tool Class Progress
Vanuit de HvA gaat het komende jaar meer aandacht komen voor onderwijsdata en learning analytics. Vanuit onze faculteit dienen we een voorstel in om meer-en-meer te komen tot een “evidence informed course design (Cursusontwerp op basis van inzichten)”. Dit betekent dat we er aan gaan werken ons onderwijs (met name de digitale component in de vorm van de courses), vorm te geven op een manier waarvan is aangetoond dat het de studenten helpt.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.