• Een hybride les geven, hoe doe je dat?

Door: Jasper Hooimeijer (Cluster Talen)

Op vrijdag 20 november heb ik mijn eerste hybride les gegeven. Omdat binding met de opleiding en het instituut belangrijk is voor onze 1e jaars studenten hebben we afgesproken dat zij om de week fysiek een les kunnen krijgen. Het is echter niet mogelijk om de studenten als volledige groep op locatie te krijgen. Dus een derde van de studenten zat bij mij in het lokaal en twee derde zat thuis.

Sleutelzin voor deze sessie was; “Keep it simple”. Zeker omdat ik voor het eerst een hybride les moest geven, wist ik niet goed wat de kansen en uitdagingen waren. Dus simpel werd het. Ik heb een teams link aangemaakt voor die les. Vervolgens ben ik met mijn laptop het lokaal in gegaan, heb mijn laptop op het katheder gezet en aan gesloten aan de av module.

Dit zorgde er voor dat mijn laptopscherm op het bord kwam. Ik heb mijn PowerPoint in de teams geupload en de vergadering geopend. De studenten thuis kwamen via de link in de vergadering. De studenten in het lokaal konden de powerpoint op het scherm volgen.

Tijdens de les kwam ik voor de volgende uitdagingen. Technisch bleek dat het geluid niet via de av module liep, maar via de speakers van mijn laptop. Wat er voor zorgde dat de studenten thuis in het lokaal niet goed te horen waren. Ook maakte ik de vergissing op het whiteboard iets te schrijven, wat voor de studenten thuis niet goed te zien was.

De kansen die het bood waren dat ik weer in mijn element was. Ik kon weer vrij bewegen, grappen maken en laten zien hoe lichaamstaal van invloed is op je lesgeven. Wat voornamelijk wennen was, was de verdeling van je aandacht.

De studenten off- en online waren blij met de les. Desondanks waren er punten die ik anders ga doen.

  1. Een goede voorbereiding helpt, ondanks het simpel houden, zorg er voor dat je de werkvormen goed voorbereid.
  2. Regel een ‘Owl’ dat is een 360-camera die je door het lokaal volgt en die heeft speakers. Je kunt de ‘Owl’ via je usb poort aan je computer hangen en deze fungeert dan als je webcam. De speakers zorgen er voor dat de studenten thuis goed te horen zijn. De ‘Owl’ (of BRIO) kun je reserveren (zie hier voor meer informatie).
  3. Een hybride vorm leent zich ook voor samenwerken. Denk hier goed over na en laat studenten laptops en oordopjes meenemen.

Tijdens mijn derde sessie heb ik de bovenstaande punten gedaan. Dit werkte allemaal beter dan verwacht. Bewust je aandacht verdelen helpt. De studenten konden samen werken via de break out rooms die in MS Teams gemaakt kunnen worden. Zo werkten de off- en online studenten samen. Dit werkte nog niet helemaal vlekkeloos, maar het werkte en is iets waar ik zeker nog meer gebruik van kan maken. De ‘Owl’ werkte goed en ik was duidelijk verstaanbaar voor iedereen. Al met al een stuk beter dan de eerste sessie.

Ik ben onderdeel geweest van een webinar over hybride lesgeven. Wil je die zien, kijk dan hieronder:

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2022