Een belangrijke tip is dat je bij voorkeur je normale fysieke (face-to-face) colleges niet vervangt door een online college met dezelfde tijdsduur: probeer een aaneengesloten online college tot een uur te beperken.
Dit artikel biedt je een complete checklist voor verzorgen van een goed online college. De tips zijn daarbij geclusterd per fase/activiteit die je als docent onderneemt. Bij sommige tips verwijzen we tussen haakjes direct naar een site met instructies voor het uitvoeren van de handeling in Microsoft Teams. Wil je meer weten over hybride onderwijs? Ook daar hebben we een artikel van gemaakt.
Team (ICTO) heeft samen met Femke Kitslaar en Anne Postma (Leerlijncoördinatoren beroepsopdrachten) speciaal voor onze studenten een mooie collectie artikelen/ blogs, filmpjes en websites verzameld en samengesteld over digitale didactiek en online lesgeven. Dit alles is ondergebracht in een voor studenten (en docenten) beschikbare Brightspace Course.
Maartje Visser vertelt in deze kennisclip alles over klassenmanagement in je online les.
Heb jij nog extra tips die je wilt delen met collega’s? Reageer dan onderaan het artikel of mail ze naar ict-foo@hva.nl.
Dit artikel is gebaseerd op het stappenplan van Ashwin Brouwer op de website ‘Social Media in het mbo’.
Icon made by Freepik from www.flaticon.com
Icon made by Photo3idea_studio from www.flaticon.com
Allereerst: Niet alles hoeft in een online les! Het gaat uiteindelijk om de complete mix aan werkvormen die je aanbiedt. Interactiviteit creëer je ook buiten het synchrone contactmoment om. Bijvoorbeeld door een een discussieforum waarbij studenten vooraf hun vragen (al dan niet anoniem) kunnen stellen. Maar wat kan wel online…
In dit artikel lees je hoe docent Wouter Spaan (lerarenopleider Cluster Exact) te werk gaat.
Uiteraard kun je studenten ook zelf uiteen laten gaan in Teams. Verwijs je de studenten naar de ‘chat‘-functionaliteit van Teams. De door jou aangewezen groepsleider start een groepschat met daarin de groepsleden en de docent. De groepsleider start de videovergadering functie van de groepschat. Als docent neem je ook deel aan de groepschat. Alle andere lopende vergaderingen komen de in de wachtstand. Hierdoor kun je als docent ‘rondlopen’ door te wisselen tussen lopende vergaderingen. De centrale sessie laat je doorlopen, na een half uur (bijv) start jouw centrale programma weer. Let op: In een (video)call vanuit een chat kunnen maximaal 20 mensen tegelijk deelnemen. Indien het gaat om een groter aantal, maak dan/laat dan een reguliere meeting aan als break-out sessie.
Essentieel is het geven van duidelijke en gerichte instructies. Wat is het doel van de werkvorm? In welke vorm wordt er een terugkoppeling van het groepje verwacht. Moeten ze iets opleveren en daarna presenteren aan de rest van de klas? Moeten ze een werkdocument maken en die ergens in de leeromgeving plaatsen? Hoe lang hebben de groepjes voor de werkvorm? Op welke manier kunnen ze jou als docent consulteren?
In dit artikel lees je hoe docent Jeantine Geleijnse (Pabo-docente Pedagogiek, Bewegingsonderwijs en SLB’er) de Break-out rooms inzet.
Icon made by Icongeek26 from www.flaticon.com
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.