• Hybride onderwijs: tips en inspiratie

uitleg

Opmerking vooraf: Dit artikel is een aanzet tot een artikel over een thema waar we nog collectieve ervaring(en) mee moeten op doen. Heb jij interessante voorbeelden? Neem contact met ons op!

In dit artikel willen we jullie enige houvast bieden in een nieuw scenario dat veelal wordt aangeduid als ‘hybride onderwijs’. Bijvoorbeeld als de ene helft van een groep fysiek aanwezig is in de les, en de andere helft vanuit huis maar wel gelijktijdig het onderwijs volgt. We moeten hier collectief nog ervaring in opbouwen, dus als je interessante voorbeelden wilt en kunt delen, dan heel graag!

 

Technische ondersteuning

Per 7 september 2021 vind je in elk lokaal op het KSH standaard een verplaatsbare 360-graden set voor hybride onderwijs (Meeting-owl). Deze hoef je dus niet meer te reserveren. Wel zijn er bij de balie van het Servicepunt beneden meerdere sets te reserveren met een reguliere webcam (Logitech Brio) indien gewenst.

Reserveren reguliere BRIO: Via de A-Z lijst. Let op: Je moet dan het formulier “Aanvragen AV- middelen Kohnstammhuis (basis)” hebben. Je vult eerst je mobiele nummer in en klikt dan op doorgaan. Dan kies je een dag en tijd en klikt op “reservering AV middelen” en wederom op doorgaan. Vervolgens krijg je de lijst met beschikbare middelen. Je ziet in de lijst de BRIO-sets van FOO staan, als ze op die tijd nog beschikbaar zijn. Na sluitingstijd van het Servicepunt kunnen sets worden teruggebracht via de receptie.

De volgende instructiefilms van de collega’s van Dienst Webcollege worden zijn ook op de A-Z lijst geplaatst, maar hieronder vind je de directe links:

Let op: De ondersteuning loopt via FS-BOL AV (HvA-centraal) en dus niet van ons eigen ICT team van FOO. 

Support bij de AV-middelen: (020 595)1403 of servicedesk-fs@hva.nl

Scenario's

We zijn nog in het stadium dat we collectieve ervaring moeten op doen met hybride onderwijs. We zijn dus op zoek naar praktijkverhalen! Laat het ons weten. Jasper Hooimeijer deelde zijn ervaringen met ons. Lees zijn verhaal hier.

  • Bij FOO is momenteel een veel voorkomend scenario dat de ene helft van de klas aanwezig in de les op het KSH. de andere gelijktijdig op afstand online thuis. Saxion Hogeschool maakte deze interessante inspiratievideo van dit scenario.
  • Onze collega’s van de DLO innovatiepartners maakten deze handige Sway voor tips en trics bij diverse scenario’s.
  • Ook de collega’s van FBSV en FG maakten deze handige en prachtige presentatie. Let op: deze is gemaakt en bedoeld voor docenten van deze faculteiten (bijvoorbeeld hoe de sets te reserveren zijn), maar maak gebruik van deze mooie en overzichtelijke presentatie.

Tips

  • Bespreek met studenten hoe zij hybride onderwijs voor zich zien. Het helpt om verwachtingen te managen en met elkaar een commitment te hebben om het onderwijs zo goed als mogelijk vorm te geven binnen de huidige omstandigheden. Ga er niet vanuit dat studenten op afstand (thuis of in de andere klas) het onderwijs op dezelfde manier ervaren als de studenten in de klas: Dat doen ze niet, onderzoek heeft aangetoond dat ze zich snel op afstand en minder betrokken voelen. 
  • Vraag je studenten om mee te denken in oplossingenEvalueer aan het einde van de les of de werkvormen die ingezet zijn werken, of dat studenten wellicht betere ideeën hebben. 
  • Maak student(en) in lokaal verantwoordelijk als moderator van de Chat van studenten op afstand. 

Werkvormen

Voor het creëren van interactie en het inzetten van werkvormen verwijzen we grotendeels naar onze eerdere artikel over ‘Online lesgeven‘. De belangrijkste tip daaruit is eigenlijk: Niet alles hoeft in een synchrone hybride of online les! Het gaat uiteindelijk om de complete mix aan werkvormen die je aanbiedt. Interactiviteit creëer je ook buiten het synchrone contactmoment om. Bijvoorbeeld door een een discussieforum waarbij studenten vooraf hun vragen (al dan niet anoniem) kunnen stellen. Maar wat kan wel online…Zie ook de themakaart ‘ICT-landschap voor blended learning‘.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2022