Het is natuurlijk prettig dat er al zoveel op internet te vinden is, maar: waar begin je? Welke zogenaamde Open Educational Resources (OERs) zijn er? En wat zijn het eigenlijk? Er is nog geen strikte definitie over wat OERs zijn, maar deze definitie van SURF geeft een goed beeld:
“Open educational resources (OER) zijn gratis leermaterialen die vrij beschikbaar zijn voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan door het gebruik van een open licentie (zoals Creative Commons)”.
Open educational resources kunnen bestaan uit losse leermaterialen zoals weblectures of artikelen, maar ook uit samengestelde leermaterialen, zoals open courseware. Er zijn geen restricties aan de vorm van de leermaterialen. Open leermaterialen worden gedeeld via websites van onderwijsinstellingen, repositories of portals.
Tip: Maak uitgebreid kennis met open leermaterialen op deze speciale pagina van SURF.
Tip: Lees de thema-uitgave van SURF ‘Hergebruik van open leermaterialen’
Als je OERs zoekt voor je vak, is het belangrijk om eerst je doel en doelgroep vast te stellen. Stel jezelf daarbij vragen als:
Welke stappen je vervolgens zet, hangt geheel af van je inventarisatie. Hier volgen slechts een paar bronnen die je verder kunnen helpen in je zoektocht. Kijk wel uit dat je niet verzandt in de gigantische hoeveelheid die er voorhanden is. Vraag ook collega’s naar hun ervaringen; misschien hebben zij nog goede tips voor jouw vakgebied?
Maar er zijn ook andere bronnen die officieel geen OER zijn maar je toch verder kunnen helpen. Er zijn diverse initiatieven die jouw onderwijs kunnen ondersteunen.
Kies je voor Engelstalig materiaal, dan is dit voor studenten meteen een kans om hun Engels ook in een onderwijscontext te gebruiken. Vaak kennen ze al meer Engels dan ze doorhebben, door tv-programma’s, internetsites en games. Op de één of andere manier lijken de begrippen “Engelstalig” en “digitaal” soms meer bij elkaar te horen dan “Engelstalig” en “vakliteratuur”. Door bestaand Engelstalig lesmateriaal te gebruiken wordt het gewoner om ook Engelstalige vakliteratuur te lezen.
Maar ook Nederlandstalig materiaal biedt voordelen voor de student. Kies je bijvoorbeeld voor video’s van NPO Wetenschap, dan breng je jouw onderwijs naar de praktijk.
Je kunt er zelfs voor kiezen om je (ouderejaars) studenten het lesmateriaal te laten verzamelen. Voor hen is dit een goede manier om onderzoeksvaardigheden te trainen en hun weg in de vakliteratuur te vinden. Een dergelijke opdracht kun je structureren door ze op deze manier een FAQ te laten maken.
Voor jou als docent zijn er ook vele voordelen aan OERs. Je hoeft immers niet helemaal het wiel zelf uit te vinden. Je kunt je tijd gebruiken om het materiaal op jouw lessen te laten aansluiten, of besluiten het beschikbare materiaal integraal in te zetten en je aandacht op een ander onderdeel te richten.
Maar ook levert zo’n OER soms een heel andere invalshoek op, misschien zelfs eentje waar je nog niet eerder aan gedacht had of waar je het faliekant mee oneens bent. Zelfs dat kun je in je voordeel gebruiken: laat je studenten maar eens beargumenteren waarom jij zo’n moeite hebt met dit materiaal.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.