• Aan de slag op de stageschool

Algemeen

In diverse gesprekken die we over het VR project voerden (onder andere bij de Clusterdag Talen) werd deze situatie genoemd. Hoe sta je voor de klas terwijl een groep pubers je aankijkt en een aantal (zeer) persoonlijke vragen op je afvuurt?

 

Didactiek

Inhoud

  • Ervaring A: stagiair wordt geïntroduceerd door een collega op haar stageschool en doorstaat vervolgens vragenvuur.
    Linkhttps://youtu.be/Wo2vg_QHQh8
    Bij deze ervaring heb je als kijker het perspectief van de stagiair-leraar.

Leerdoelen (selectie)

  • Voelen hoe het is om voor (het het eerst) voor een klas te staan.
  • Omgaan met lastige vragen.
  • Inzicht krijgen in het effect van eigen keuzes op het klimaat in de klas.
  • Inzicht in de werkrelatie leraar-leerling.
  • Vormen van een eigen (professionele) identiteit.

Wanneer inzetten?

  • Opdrachten ter voorbereiding op de stage
  • Presentatietechnieken
  • Ontwikkeling adolescent
  • Dramalessen

Werkvormen

Belangrijk is vooral de koppeling met de lesplannen. Daar zijn steeds aantal varianten van te bedenken. Dus: Welke kijkopdracht geef je vooraf mee? Welke reflectie- of verwerkingsopdracht/vraag stel je daarna? Met welke inzichten (theorie, onderzoeksresultaten) kun je dit in de les verbinden? Hieronder zie je een aantal voorbeelden van mogelijke werkvormen bij deze VR-ervaring.

In alle gevallen kun je de VR-ervaringen in de les kijken of ter voorbereiding op de les.

  • Stel; jij wordt op deze manier geïntroduceerd, welke aanpak zou jij hanteren bij deze klas?
  • Ga in groepjes uiteen en bedenk met elkaar (of breng uit eigen ervaring in) een aantal lastige (of ongepaste) vragen die leerlingen kunnen stellen. Schrijf ze duidelijk leesbaar op, elk op een ander stuk papier. Geef het stapeltje vragen door aan een ander groepje. Elk groepje formuleert nu mogelijke antwoorden / manieren van omgaan met de vragen die ze voor hun neus krijgen.
  • Zie hierboven, maar dan per groepje uiteen en uitspelen in een rollenspel.
  • Diverse oefeningen met presentatietechnieken.

Aanvullend materiaal

Wil je de VR-ervaring(en) in de hoogste kwaliteit op je telefoon (bijvoorbeeld omdat je zelf beschikt over een Samsung Gear) of laptop (bijvoorbeeld omdat je de beelden wil laten zien op het Smart Board)? Neem dan even contact op met team ICTO.

Het virtual reality lesmateriaal is gepubliceerd als open leermateriaal en onder een CC-BY-NC-SA-licentie. Het virtual reality lesmateriaal is gepubliceerd als open leermateriaal en onder een CC-BY-NC-SA-licentie. Werk je met ons materiaal? We zijn altijd benieuwd naar reacties/evaluaties vanuit de onderwijspraktijk. Zie onze contactpagina.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024