• Uitleg bij VR lesmateriaal

Achtergrond

In de zomer van 2017 zijn we vanuit een Grassroot-programma een samenwerking gestart met het Mediacollege Amsterdam (Practoraat ‘Het nieuwe kijken’). We wilden een (eerste) aanzet maken met het creëren van een mooie collectie van VR-lesmateriaal, terwijl de studenten van het Mediacollege dankzij dit project leren te acteren in VR-ervaringen. De eerste scenario’s zijn onder andere geschreven in samenwerking met lerarenopleiders Aad Sinke (Engels), Sultan Göksen (Economie), Charlotte Cannegieter (Biologie), Jan-Willem Doornenbal en Pieter de Wit (beiden Team ICTO).  Het doel? Het creëren van meer authentieke ervaringen voor studenten in opleiding tot leraar. We willen ze op deze manier nog beter voorbereiden op de beroepspraktijk.

We hopen natuurlijk dat de database zal blijven groeien en we verkennen de mogelijkheden tot samenwerking met andere onderwijsinstellingen. Op de SURF Onderwijsdagen van 2018 en het VELON-congres van 2019 hebben we in elk geval veel positieve reacties gehad. Op de HvA Onderwijsconferentie van 2019 won ons project de 1e prijs bij de Onderwijs Challenges (categorie samenwerken)! Rector Geleyn Meijer: ‘Jullie combineren techniek met nieuwsgierigheid en dat gaan jullie met elkaar aan om jullie geloven dat er iets nieuws te bakken valt, zonder dat je precies weet waar het zit. Die nieuwsgierigheid kenmerkt ons en daar geven jullie op een hele praktische manier vorm aan.’Op dit moment werken we samen met het Kenniscentrum van onze faculteit aan de productie van een aantal oudergesprekken en zal er flankerend onderzoek gedaan worden naar de didactische meerwaarde.

In de literatuur worden de volgende didactische voordelen van VR-beleving ten opzichte van bestaande onderwijsmiddelen beschreven[1]:

  1. toegankelijk maken van nieuwe situaties,
  2. ervaren van beladen situaties,
  3. leren van experts,
  4. aanwezig zijn zonder te storen,
  5. actief observeren,
  6. samen met en van elkaar leren,
  7. herbeleven en reflecteren.

[1] Bosgra, Horen, Verseput. (2017). 360 graden video in het onderwijs. Maak het nu mee. Radboud Universiteit.

Hoe werkt het?

Een pagina op onze ICTO site met VR-lesmateriaal bestaat uit één of meerdere VR-ervaringen. Op elke pagina lees je steeds een korte inleiding, linkjes naar de daadwerkelijke VR-video’s, een aantal didactische richtlijnen en eventuele aanvullende informatie.

De VR-ervaringen zijn op heel hoge kwaliteit opgenomen. Uiteraard levert dit zeer grote bestanden op die niet gemakkelijk deelbaar zijn. We hebben als team ICTO een klassenset van 16 Oculus Go’s beschikbaar. Dit zijn brillen waar geen mobieltjes in hoeven, maar kwalitatief zeer goede brillen met een ‘interne computer’. Met de Oculus Go kun je de VR-ervaringen in de allerhoogste kwaliteit bekijken. Lees hier meer.

Om ze daarnaast voor iedereen toegankelijk te maken hebben we ze op YouTube geplaatst. Uiteraard levert dit iets kwaliteitsverlies op, maar ze ze zijn zeer geschikt als lesmateriaal.  De video’s zijn dan te bekijken in eenvoudigere VR brillen van kunststof of in de kartonnen cardboards. De studenten openen dan op hun mobieltjes ons YouTube-kanaal (in de YouTube-app) en plaatsen deze dan vervolgens in de bril of het cardboard. Lees hier meer.

De ervaringen zijn ook op de mobiel, laptop of PC te bekijken als 360 graden video (en dus ook via het Smart Board te vertonen). Let hierbij wel op dat dan een aantal van de didactische voordelen vervalt. Je gebruikt dan je muis (of vinger op je mobiel) om rond te kijken.

Overige informatie

  • Eigen foto team ICTO FOO

  • Wil je de VR-ervaring(en) in de hoogste kwaliteit op je telefoon (bijvoorbeeld omdat je zelf beschikt over een Samsung Gear of Go) of laptop (bijvoorbeeld omdat je de beelden wil laten zien op het Smart Board)? Neem dan even contact op met team ICTO.

    Uiteraard hopen we de komende jaren (al dan niet samen met andere onderwijsinstellingen) de database uit te breiden. Wordt vervolgd!

    Op dit moment heeft team ICTO FOO de beschikking over een kleine dertig eenvoudige VR brillen en een set van 16 zeer geavanceerde Oculus Go’s. Het is over het algemeen verstandig, zeker in het begin, om studenten per duo met één bril te laten werken. Studenten kunnen elkaar zodoende helpen met de bril, de oriëntatie in de ruimte en/of ondersteuning bieden bij eventuele (lichamelijke) klachten/ongemakken.

     

Reactie van een student

Rechten en licentie

Het virtual reality lesmateriaal is gepubliceerd als open leermateriaal en onder een CC-BY-NC-SA-licentie. We hebben tevens een verklaring van het Mediacollege dat de eigendomsrechten bij ons liggen en dat de acteurs hebben ingestemd met het gebruik van de beelden voor niet-commerciële doeleinden.

Geef een reactie

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2019