Community
Contact & Support
Trainingen & Workshops
?
Aanmelden
Previous
Next
Alle (123)
BL 1: Wat? (7)
BL 2: Hoe? (28)
BL 3: Praktijk (33)
DLO I Tools (38)
Lesmaterialen (16)
Thema’s
ICT-landschap voor blended learning
VR/360-lesmateriaal
Kwaliteitsscore
Kwaliteitsscore
Datum
Naam
Populariteit
Oplopend
Aflopend
BL 3: Praktijk
Werkvormen Activerende didactiek
We delen een paar artikelen met werkvormen door Desiree Agterberg
activeren
01-02-2023
DLO I Tools
Zelcom-model
Zelcom-model beheersingsniveaux
begeleiden
23-01-2023
BL 2: Hoe?
Podcasts Blended Learning Izaak/Maartje
In de podcast Ons Onderwijs zijn drie episodes uitgebracht over Blended Learning, met als gasten FOO-collega's Izaak Dekker en Maartje Visser
activeren
16-01-2023
BL 1: Wat?
Didactisch omgaan met ChatGPT Artificial Intelligence
Wat is ChatGPT, de artificial Intelligence tekstgenerator, en wat betekent dit voor het onderwijs?
beoordelen
,
mediawijsheid
13-01-2023
DLO I Tools
Uitleg Brightspace paginagenerator
Uitleg hoe je Brightspace webpagina's kunt samenstellen met de paginagenerator. Eenvoudig geavanceerde elementen, zoals flipcards en accordions, toevoegen
Brightspace
,
onderwijsontwerp
19-12-2022
BL 3: Praktijk
Hoe wordt Qualtrics gebruikt binnen FOO?
In dit interviewverslag krijg je een indruk hoe deze pilot is afgelopen en wat onze collega’s hebben meegenomen uit de training voor hun dagelijkse werk en waarom zij voor Qualtrics hebben gekozen als professionele enquêtesoftware
onderwijslogistiek
15-12-2022
BL 2: Hoe?
Effectieve didactiek met ICT
Hoe ontwerp je effectieve (blended) lessen? De ontwerpprincipes die wij binnen FT hanteren zijn de 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Je zult merken dat je in dit boek geen ‘rocket science’ zult aantreffen, maar wel heldere, duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde bouwst
activeren
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
13-12-2022
BL 2: Hoe?
Motivatie
Motivatie is de gedrevenheid om activiteiten uit te voeren en leerresultaten te bereiken. Het is onder te verdelen in intrinsieke (van binnen uit – interesse) en extrinsieke (door externe prikkels – bijv. beloning, studiepunt) motivatie...
onderwijsontwerp
13-12-2022
BL 2: Hoe?
7 tips voor kennisclips
In deze clip geeft Izaak Dekker 7 tips over hoe je effectieve kennisclips maakt.
onderwijsontwerp
,
video
02-12-2022
BL 2: Hoe?
Toolkit Blend je Onderwijs
Door het Versnellingsplan is een uitgebreide set met hulpmiddelen/werkvormen gemaakt, waarmee de invoering van blended learning ondersteund kan worden.
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
03-10-2022
BL 2: Hoe?
Podcast maken voor beginners.. in het onderwijs!
Podcasts worden steeds populairder en ook in het onderwijs wordt deze vorm van vertellen steeds meer gebruikt. Daarom is er nu een online cursus samengesteld voor FMR docenten en onderzoekers die overwegen om een podcast te maken. Lees snel verder!
activeren
,
audio
,
kennisdelen
03-10-2022
BL 2: Hoe?
Tips voor Blended Learning
In enkele minuten legt Izaak Dekker aan d ehand van 6 tips uit, hoe je blended learning effectief kunt toepassen in je onderwijs.
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
27-09-2022
BL 2: Hoe?
Activerend onderwijs
Uit onderzoek blijkt dat kennis en vaardigheden beter beklijven wanneer er een actief beroep gedaan wordt op het werkgeheugen. Activerende werkvormen stimuleren ‘deep learning’ en begrip. Ze helpen de studenten te betrekken bij het onderwijs en stimuleren hen om mee te denken.
activeren
01-07-2022
BL 2: Hoe?
Constructive alignment
Constructive alignment gaat uit van een optimale afstemming tussen leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing (Biggs, in (Last & Jongen, 2021)).
onderwijsontwerp
01-07-2022
BL 2: Hoe?
Professionaliseringstraject Team Economie: Blended learning
Het team Economie heeft een training in drie delen gedaan, met een beetje theorie, veel kennisdeling, en de aanzet tot ontwerp.
Brightspace
,
discussiëren
,
onderwijsontwerp
09-05-2022
DLO I Tools
Qualtrics enquêtesoftware
Met Qualtrics enquêtesoftware kun je relatief eenvoudig online enquêtes ontwerpen en afnemen. Deze software is beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HvA. Qualtrics is geschikt voor het bouwen en afnemen van zowel eenvoudige als complexe vragenlijsten.
beoordelen
,
reflecteren
04-03-2022
Praktijkverhaal Pabo rekendidactiek
Een interview met Loek Spitz: om bij de pabo studenten te ondersteunen met het oefenen van de rekenbasisvaardigheden is de app EnlightEd in gebruik genomen.
begeleiden
,
feedback
,
leeromgeving
04-02-2022
BL 2: Hoe?
Videoverslag Symposium Wetenschap en BL
Videoverslag van WAT IS WETENSCHAPPELIJK BEKEND OVER EFFECTIEVE VORMEN VAN BLENDED LEARNING? Mini-symposium Blended Learning op 25 november 2021
bronnen
,
onderwijsontwerp
18-01-2022
BL 2: Hoe?
Veerkracht in het onderwijs
In de eerste dagen van december 2021 bezocht ik de Online Educa conferentie te Berlijn. Twee dagen ondergedompeld in lezingen en workshops over veel verschillende dingen, maar uiteindelijk allemaal ontsproten aan het thema Learning Resilience, oftewel Veerkracht in het onderwijs.
kennisdelen
,
online
14-12-2021
BL 3: Praktijk
Praktijkverhaal Zelfevaluatie met de Amsterdamse LeerKrachtLijn
Interview met Mieke Roos (pabo en UPvA) over de zelfevaluatie-tool (portfolio) ALKL Amsterdamse LeerKrachtLijn. Studenten kunnen hun voortgang bijhouden en inzichtelijk maken.
begeleiden
,
beoordelen
,
portfolio
23-11-2021
BL 3: Praktijk
Praktijkverhaal Vakdidactiek als zelfstudie
Een boeiend interview met Corne Muskens van de lerarenopleiding Mens en Technologie. Hij heeft compleet nieuwe modules Vakdidactiek ontworpen, waarbij de studenten zelfstandig aan de slag gaan. De (online) leeromgeving is zo ingericht dat ze hierin gestuurd/begeleid worden.
Brightspace
,
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
03-11-2021
BL 1: Wat?
FOO-Manifest Blended Learning
Aanzet tot en faculteitsbrede visie op Blended learning.
discussiëren
,
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
27-10-2021
BL 3: Praktijk
Pilot met portfolio Scorion in AD-opleiding
Een interview met Annelotte van Bergen over de pilot met portfoliosysteem Scorion, en waarom dit past bij de opleiding AD-EPB
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
portfolio
,
toetsen
13-10-2021
BL 1: Wat?
Termen en definities: een gedeelde taal
Enkele begrippen verklaard.
communiceren
,
kennisdelen
14-09-2021
BL 1: Wat?
Wat zegt de wereld buiten FOO over Blended learning?
De richting die de wereld om ons heen op gaat: de HvA, andere HO-instellingen, de minister
leeromgeving
21-07-2021
BL 3: Praktijk
Blended learning: Elkaar inspireren en enthousiasmeren
Wat wordt er al allemaal gedaan op het gebied van blended learning?
leeromgeving
20-07-2021
BL 2: Hoe?
Blended learning: hoe weten we wat we moeten gaan doen?
Door goed te luisteren naar elkaar, naar de studenten, en te bekijken wat de studenten doen met het aangeboden onderwijs.
onderwijsontwerp
19-07-2021
BL 1: Wat?
Blended-learning-plannen binnen FOO
Verschillende opleidingen, verschillende clusters, verschillende ideeën over blended learning
onderwijsontwerp
14-07-2021
BL 1: Wat?
Definities en Blended Learning
Wanneer we zeggen dat we aan de gang willen gaan met blended learning, komt vaak de vraag op wat dat dan is. Of de stelling dat iedereen er wat anders van vindt. Of het idee dat je eerst moet uitvinden wat het dan voor jou is. Laten we de definitie hier als gedeelde waarheid zien
kennisdelen
02-07-2021
BL 3: Praktijk
Project Urban Education: online begeleiding langstudeerders
Judith ten Hagen (Master Pedagogiek) kreeg subsidie voor onderzoek naar online begeleiding van langstudeerders (Urban Education project). De eerste resultaten zijn veelbelovend. In dit interview met Christel Haasnoot vertelt ze ons meer.
activeren
,
begeleiden
,
communiceren
,
online
30-06-2021
BL 3: Praktijk
Herontwerp van de course Supervisie
Door COVID-19 moest de persoonlijke en face-to-face manier van begeleiden ineens volledig online. Hoe is dat gegaan en wat betekent dit voor de toekomst van de course supervisie? Dieta Avis (Bachelor Pedagogiek) neemt ons mee.
begeleiden
,
onderwijsontwerp
,
online
,
werkvormen
28-06-2021
BL 3: Praktijk
Hoe gaat PDG met BL aan de slag?
Emke Wang van het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift PDG-traject vertelt over hoe ze met herontwerp blended learning tot stand willen brengen.
activeren
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
22-06-2021
Lesmaterialen
Podcast ‘Taal gewoon doen!’
'TAAL, GEWOON DOEN!' is een kennisplatform voor docenten, studenten en onderzoekers waarop wetenschappelijke ideeën, lesmateriaal en allerhande informatie staat. HvA-lerarenopleider en onderzoeker Eline van Batenburg is één van de grondleggers.
audio
,
online
,
werkvormen
10-06-2021
DLO I Tools
Audience Response tool Wooclap
Met Wooclap kun je onderwijs verrijken. Deze grafisch zeer fraaie tool kent veel mogelijkheden tot interactie met je 'publiek'.
activeren
,
online
,
werkvormen
07-06-2021
DLO I Tools
Microsoft Bookings
Microsoft Bookings is onderdeel van de DLO en een handige tool voor het inplannen van afspraken met studenten en/of externen.
begeleiden
,
MS365
03-06-2021
BL 2: Hoe?
Quickscan van courses in Brightspace
Met deze vragenlijst proberen we een min-of-meer objectieve evaluatie van de inrichting en het gebruik van een Brightspace course mogelijk te maken.
beoordelen
,
learning analytics
,
leeromgeving
19-05-2021
BL 2: Hoe?
Je course ‘bewijsgestuurd’ inrichten
HvA-breed is een programma gestart om 'onderwijsdata' beter te benutten. Dit zijn alle learning analytics en data die opgehoest worden door Brightspace en aanpalende systemen. Vanuit FOO werken we aan een dashboard waarmee je kunt kijken of je course 'goed' is ingericht.
learning analytics
,
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
22-03-2021
BL 3: Praktijk
Samen met collega’s innovatief onderwijs ontwikkelen
Eén jaar lesgeven in coronatijd. Lerarenopleider Sander Claassen (Cluster Exact, Wiskunde) blikt terug op zijn afgelopen jaar. Van 'alle hens aan dek' tot weloverwogen samen met collega's aan de gang met het verzorgen van online onderwijs.
activeren
,
Brightspace
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
08-03-2021
BL 3: Praktijk
Workshop-week Cluster Talen volledig online
Een interview met Linda Chaudron-Hoogenboom (Cluster Talen) over de organisatie en opzet van de jaarlijkse Workshop-week van Cluster Talen. Deze week is dit jaar volledig online gehouden en werd ondersteund door een course in Brightspace.
Brightspace
,
onderwijsontwerp
,
online
17-02-2021
DLO I Tools
TestVision Q&A
Vragen&Antwoorden (Questions & Answers) voor de toetssoftware TVO TestVision Online
beoordelen
,
toetsen
08-02-2021
BL 3: Praktijk
Flexibilisering uitgelicht: Engels aan de Pabo
Nu we alweer bijna een jaar te maken hebben met de maatregelen rondom het coronavirus, verschuift het accent in de gesprekken steeds meer naar herontwerp. Wat is er eigenlijk goed bevallen aan dingen die we noodgedwongen anders moesten aanpakken? Welke elementen nemen we mee?
activeren
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
14-01-2021
BL 2: Hoe?
Maak van je Brightspace-Course geen puzzel
Zomaar een fictief gesprek tussen twee studenten die elkaar appen over collegestof. Beide studenten zitten thuis te studeren, alleen op hun kamer. Met als voornaamste houvast bij het leren: de Brightspaceomgeving van de cursus en een paar medestudenten.
Brightspace
14-12-2020
BL 3: Praktijk
Een hybride les geven, hoe doe je dat?
Lerarenopleider Jasper Hooimeijer (Cluster Talen) beschrijft zijn eerste ervaringen met het ontwerpen en geven van zijn eerste hybride lessen. Hij neemt ons mee in zijn geleerde lessen en succesfactoren.
activeren
,
MS365
,
onderwijsontwerp
09-12-2020
BL 3: Praktijk
Docenten trots op diepgaand online gesprek over levensbeschouwing
Docenten van de Minor Levensbeschouwing en Maatschappij stonden begin van dit studiejaar voor een extra uitdaging. Met een didactische blik en digitale middelen maakten zij een herontwerp voor een belangrijk programmaonderdeel.
cocreëren
,
MS365
,
online
,
werkvormen
24-11-2020
DLO I Tools
Online digitaal prikbord: Padlet
Padlet als tool laat zich het best vergelijken met een online prikbord. Als docent zet je een prikbord klaar. Studenten kunnen dan de input via hun telefoon/tablet/laptop als digitale post-its op het prikbord ‘plakken
activeren
,
kennisdelen
,
online
,
werkvormen
10-11-2020
BL 3: Praktijk
Klassenmanagement in je online les
Lerarenopleider Maartje Visser (Cluster Talen) maakte deze zeer bruikbare en interessante kennisclip over klassenmanagement in een online les.
onderwijsontwerp
,
online
,
werkvormen
10-11-2020
Lesmaterialen
Nieuwe Course ‘Online lesgeven’ beschikbaar voor FOO-studenten
Team (ICTO) heeft samen met Femke Kitslaar en Anne Postma (Leerlijncoördinatoren beroepsopdrachten) speciaal voor onze studenten een mooie collectie artikelen/ blogs, filmpjes en websites verzameld en samengesteld over digitale didactiek en online lesgeven.
Brightspace
,
kennisdelen
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
09-11-2020
BL 2: Hoe?
Houd je studenten in het vizier
Je studenten zijn niet altijd in de buurt. Hoe kan je toch volgen wat ze aan het doen zijn en hen sturen op en/of stimuleren tot actieve deelname?
begeleiden
,
Brightspace
,
gamification
,
learning analytics
13-10-2020
BL 3: Praktijk
Woordenschat toetsen van de eerstejaars
De academische woordenschat is een belangrijk aspect van de taalvaardigheid en zegt veel over of de student de opleiding aan kan. De eerstejaarsstudenten van Cluster Talen deden de cito-TAcT-toets. Studenten, mentoren en coördinator Camille Welie zijn tevreden over de afname.
Brightspace
,
feedback
,
leeromgeving
,
toetsen
07-10-2020
BL 3: Praktijk
Een online introductiequiz
Aalt Prins (Cluster Talen) vertelt gepassioneerd over zijn introductiequiz voor studenten leraar Nederlands. Hij maakte met zijn team in Brightspace een Quiz met minicolleges en koppelde daar zelfs badges aan. Hij deelt zijn ervaringen over het inzetten van deze werkvorm!
activeren
,
online
,
werkvormen
23-09-2020
BL 2: Hoe?
Hybride onderwijs: tips en inspiratie
In dit artikel helpen we je technisch en didactisch op weg in je eerste stappen met het verzorgen van hybride onderwijs.
activeren
,
communiceren
,
video
,
werkvormen
23-09-2020
DLO I Tools
Notities maken en delen met OneNote
OneNote is een app van Microsoft. OneNote is een notitieprogramma dat je goed in jouw onderwijs kan inzetten. Je kan de gemaakte notitieblokken verdelen in secties en pagina’s waardoor het navigeren en zoeken gemakkelijk gaat. Ook kan je een OneNote delen met studenten en kunnen
cocreëren
,
communiceren
,
MS365
,
werkvormen
16-09-2020
DLO I Tools
Grasple
Laat jouw studenten online oefenen met statistiek, wiskunde, of gerelateerde cursussen. Grasple is aangekocht door de HvA, en kan door jou worden ingezet om studenten te laten oefenen met wiskundige onderwerpen.
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
09-09-2020
BL 3: Praktijk
Een ‘schoolvoorbeeld’ van een goed Course Design
In dit artikel besteden we aandacht aan een goede inrichting en het optimaal gebruik van je Brightspace course. Kristin Webb (docent Cluster Talen) vertelt onder meer over haar course Sociolinguistics.
activeren
,
Brightspace
,
onderwijsontwerp
,
online
08-09-2020
DLO I Tools
Een Live Event via Microsoft Teams
Vanuit Microsoft Teams kun je een Live Event organiseren. Wat is dat en hoe gaat dit in zijn werk?
communiceren
,
MS365
,
presenteren
,
video
20-08-2020
DLO I Tools
Interactief Microsoft Whiteboard
Met je HvA-mailadres heb je de beschikking tot een mooie Whiteboard functionaliteit. Denk aan samenwerken, brainstormen, visuele uitleg, etcetera... Je kan zowel de webversie als een applicatie op je PC gebruiken.
cocreëren
,
kennisdelen
,
MS365
,
presenteren
17-08-2020
BL 2: Hoe?
De volgende stap in je digitale onderwijs
Om je onderwijs door te ontwikkelen, wordt nu - in de digitale mogelijkheden althans - aan alle voorwaarden voorzien. Maar hoe begin je ermee? De HvA heeft een tool ontwikkeld om je te helpen om keuzes te maken.
gamification
,
onderwijsontwerp
,
reflecteren
15-06-2020
DLO I Tools
Online Onderwijs bij FOO: Wat doen we waar?
Waarvoor gebruiken we welk systeem? Waarmee kunnen we blended learning faciliteren? En hoe zorgen we dat het voor de studenten overzichtelijk blijft? Lees er alles over in dit artikel!
Brightspace
,
communiceren
,
MS365
,
online
11-06-2020
DLO I Tools
(Samen)Werken in OneDrive
In dit artikel vertellen we je alles over het gebruik van OneDrive voor persoonlijk en samenwerken in the cloud.
cocreëren
,
communiceren
,
dataopslag
,
MS365
09-06-2020
BL 2: Hoe?
Online lesgeven
In dit artikel geven we handvatten om 'live' online lesgeven zo leuk, effectief en goed mogelijk te laten verlopen.
activeren
,
kennisdelen
,
online
,
presenteren
28-05-2020
DLO I Tools
Presentaties maken met Office Sway
Met deze tool (beschikbaar via Office 365) maak je een prachtige presentatie, een mooie nieuwsbrief, verslag of publicatie. Je kunt deze uiteraard ook delen met anderen.
MS365
,
presenteren
26-05-2020
DLO I Tools
Tooling voor Enquêtes (en Quizzen)
Microsoft Forms is beschikbaar binnen de HvA! Je kunt keuze maken uit een aantal tools voor het uitzetten van vragenlijsten, maar welke gebruik je nou in welke situatie? En waar vind je informatie over deze tools? Lees hier meer!
Brightspace
,
leeromgeving
,
MS365
,
werkvormen
18-05-2020
DLO I Tools
Instructies Microsoft Teams
In dit artikel vind je de belangrijkste basisinstructies over Microsoft Teams.
communiceren
,
MS365
,
online
15-05-2020
DLO I Tools
De tool Class Progress toegelicht
De tool Class Progress binnen een Course in Brightspace geeft de docent de mogelijkheid om de prestaties van de klas en van studenten individueel te volgen. Hoe werkt de tool en hoe haal je er relevante informatie uit?
begeleiden
,
Brightspace
,
feedback
,
learning analytics
07-05-2020
BL 2: Hoe?
Raamwerk voor blended module(her)ontwerp
Dit artikel biedt een raamwerk voor het (her)ontwerpen van een blended onderwijsmodule in een aantal overzichtelijke stappen.
Brightspace
,
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
28-04-2020
BL 3: Praktijk
Leren van grafieken met Virtual Math
Sonia Palha (Hoofddocent Wiskunde) beschrijft in dit blog hoe ze in een Grassroots-project de app Interactive Virtual Math en de didactiek eromheen heeft doorontwikkeld.
activeren
,
learning analytics
,
serious gaming
24-04-2020
BL 2: Hoe?
Privacy bij videoconferencing met studenten
Volledig online onderwijs betekent dat we nu massaal videobellen met studenten en virtual classrooms inplannen. Hoe hou je daarbij op een goede manier rekening met je eigen privacy en die van studenten? In deze blog geven Pascal en Pieter wat kaders en praktische tips.
communiceren
,
leeromgeving
,
MS365
,
video
14-04-2020
BL 3: Praktijk
Herontwerp van een course; vier opeenvolgende dagen online onderwijs.
Marlot van der Geld, ontwikkelaar en coursecoördinator bij de Bacheloropleiding Pedagogiek, vertelt over het herontwerp van Beroepsopdracht 8. Een course die nu bestaat uit vier opeenvolgende dagen online onderwijs.
leeromgeving
,
MS365
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
06-04-2020
BL 3: Praktijk
Focusgroepen op afstand organiseren tijdens het afstudeeronderzoek
Master Pedagogiek-student Shauna Plompen organiseerde in het kader van haar afstudeeronderzoek focusgroepen op afstand. Ze deelt graag haar ervaringen met ons!
communiceren
,
online
,
video
28-03-2020
DLO I Tools
Assessment as Learning
Hoe maak je feedback/beoordelen tot een integraal onderdeel te maken van het leerproces: assessment as learning.
activeren
,
begeleiden
,
beoordelen
,
feedback
06-03-2020
Lesmaterialen
Verbeter teamsamenwerking met de serious game TeamUp
TeamUp is een serious game die kan worden ingezet om de teamsamenwerking inzichtelijk te maken. Het spelen van het spel in een begeleide workshop levert verrassende inzichten op en concrete bouwstenen voor verbetering.
communiceren
,
serious gaming
,
werkvormen
06-03-2020
Lesmaterialen
Samenwerken met ouders in een grootstedelijke context
Negen VR-ervaringen rondom het thema 'Samenwerken met ouders in een grootstedelijke context'. Acht ervaringen richten zich specifiek op het primair onderwijs, één is gericht op de context van het voortgezet onderwijs.
VR lesmateriaal
05-03-2020
DLO I Tools
Samenwerkingsomgeving Microsoft 365
De HvA is overgestapt naar een nieuwe digitale samenwerkingsomgeving: Microsoft 365. Wat betekent dat voor jou en jouw team?
communiceren
,
dataopslag
,
MS365
,
online
01-03-2020
DLO I Tools
Taal beoordelen van ingeleverd werk
De HvA-afdeling Studentenzaken heeft een taalbeoordelingsformulier gemaakt, dat je (als docent) kunt importeren en gebruiken in je Brightspace courses om ingeleverd studentenwerk van feedback op het gebied van taal te voorzien.
begeleiden
,
configuratie
,
leeromgeving
22-01-2020
DLO I Tools
FeedbackFruits-suite met online onderwijstools
Leverancier FeedbackFruits heeft een uitgebreide suite van mooie digitale onderwijstools. Ze zijn bovendien gekoppeld aan ons LMS Brightspace. Op deze pagina vind je per tool een beknopte uitleg.
Brightspace
,
onderwijsontwerp
,
online
,
werkvormen
12-01-2020
BL 3: Praktijk
Online discussiëren over stellingen bij het vak Ethologie
Jeroen den Hertog, lerarenopleider Biologie, kijkt tevreden terug op het gebruik van het online discussieforum in Brightspace bij het eerstejaars vak Ethologie.
activeren
,
Brightspace
,
discussiëren
,
werkvormen
04-12-2019
DLO I Tools
URL-shortener voor onderwijs/onderzoek
Maak gebruik van de URL-shortener edu.nl van SURF. Met edu.nl kun je voor lange URL's een handige korte link voor in je presentaties aanmaken die veilig en privacy-vriendelijk is.
bronnen
,
online
01-11-2019
BL 3: Praktijk
Voedingsleer op Brightspace
Tijdens dit interview vertelt Annemiek van Lith, lerarenopleider Gezondheidszorg en Welzijn, over de inzet van Brightspace bij het vak Voedingsleer. Ze wil de studenten direct aan het werk hebben en niet pas de laatste dagen voor het tentamen.
leeromgeving
,
werkvormen
11-10-2019
DLO I Tools
Algemene informatie TestVision Online
Hier vind je algemene informatie over TestVision Online, zoals updates en het handboek digitaal toetsen met TVO.
beoordelen
,
feedback
,
online
,
toetsen
30-09-2019
BL 3: Praktijk
Afstudeerproces bij Pedagogiek
Bij de Bachelor Pedagogiek en de Lerarenopleiding Pedagogiek hebben ze met de invoering van Brightspace als nieuwe LMS uitgebreid nagedacht over het complexe beoordelingsproces en de onderwijslogistieke kant van het afstuderen.
beoordelen
,
Brightspace
,
feedback
,
onderwijslogistiek
26-09-2019
DLO I Tools
Brightspace Stappenplan: Nakijken en Beoordelen
Dit artikel toont het Stappenplan: Het nakijken en beoordelen van door studenten ingeleverd werk in Brightspace. Dit stappenplan is speciaal ontwikkeld voor FOO-docenten.
Brightspace
18-09-2019
DLO I Tools
Maak een spel van je les
Je kunt studentengedrag veranderen en de motivatie versterken, door studenten tot actie op te roepen, om hulp te vragen en beloningen te geven.
gamification
,
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
01-08-2019
DLO I Tools
Digitale toegankelijkheid (en Brightspace)
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot (digitale) informatie en onderwijs. Ook tot het onderwijs dat jij verzorgt, en dat jouw studenten voor hun leerlingen verzorgen. De techniek (Brightspace) kan daarbij helpen, en jij kunt ook wat doen.
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
31-07-2019
DLO I Tools
Studenten controleren zichzelf (en besparen jou werk)
Er is een aantal situaties te bedenken waarin het handig is dat een student een online checklist kan gebruiken.
beoordelen
,
leeromgeving
26-07-2019
BL 2: Hoe?
Continu verbeteren van Brightspace courses
Een nieuw ingerichte Brightspace course zal niet in een keer perfect zijn. Behalve dat dit te veel werk zou betekenen, spreekt het ook voor zich dat je de course pas kunt verfijnen door interactie met de studenten. In dit artikel enkele hulpmiddelen.
leeromgeving
,
onderwijsontwerp
23-07-2019
BL 1: Wat?
Smart Education
Het onderzoeksprogramma Smart Education van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding richt zich op het ontwikkelen en verspreiden van kennis en expertise over de effectieve inzet van de mogelijkheden van Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs.
learning analytics
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
11-06-2019
DLO I Tools
Open vraag (Essay-vraag) ontwerpen in TestVision Online
Een open vraag is een vraagtype waarbij de student een lang antwoord in TVO intypt of een Word-bestand bewerkt en in TVO uploadt. Hoe gaat dit in zijn werk?
beoordelen
,
onderwijslogistiek
,
online
,
toetsen
23-04-2019
DLO I Tools
Let op! Hoe voorkom je problemen in Brightspace?
Dit artikel geeft aanwijzingen die je kunnen helpen om veel voorkomende problemen in Brightspace te vermijden.
Brightspace
26-02-2019
DLO I Tools
Tips & Tops: Hoe haal je meer uit Brightspace?
Dit artikel geeft een overzicht van enkele Tips & Tops: Hoe haal je meer uit Brightspace?
Brightspace
26-02-2019
DLO I Tools
Brightspace Stappenplan: Het gebruik en beheer van je Course
Dit artikel toont het Stappenplan: Het gebruik en beheer van je Course. Dit stappenplan is speciaal ontwikkeld voor FOO-docenten.
Brightspace
26-02-2019
DLO I Tools
Brightspace Stappenplan: Het ontwerp en inrichting van je Course.
Dit artikel toont het Stappenplan: Het ontwerp en inrichting van je Course. Speciaal ontwikkeld voor FOO-docenten, en basismateriaal bij de Brightspace-training.
Brightspace
26-02-2019
DLO I Tools
Kennisclips maken met PowerPoint Recording
Met PowerPoint Recording kun je eenvoudig kennisclips maken door je bestaande PowerPoint in te spreken en te verrijken met video- en audiobestanden. PowerPoint Recording is de opvolger van Office Mix.
presenteren
,
video
07-12-2018
DLO I Tools
Toetsanalyse en Learning Analytics in TestVision Online
Binnen de HvA is TestVision Online beschikbaar als programma voor digitale toetsen. Het programma ondersteunt de hele digitale toetscyclus. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden voor toetsanalyse en learning analytics.
beoordelen
,
learning analytics
,
toetsen
30-11-2018
DLO I Tools
Experimenteren in de Brightspace Sandbox
In Brightspace heeft iedere docent een eigen 'sandbox' om in een afgesloten deel het systeem te leren kennen en te experimenteren met de diverse functionaliteiten.
Brightspace
,
leeromgeving
05-11-2018
Lesmaterialen
Achtergrond VR lesmateriaal
Algemene instructies en richtlijnen bij het VR-lesmateriaal. Lees deze pagina voordat je aan de slag gaat.
VR lesmateriaal
30-10-2018
Lesmaterialen
VR lesmateriaal bekijken met de Oculus Go
Uitleg om het VR-materiaal met de geavanceerde Oculus Go te bekijken.
VR lesmateriaal
30-10-2018
BL 3: Praktijk
Escape room in de wiskundeles (II)
Blog 2 van Desiree Agterberg (lerarenopleider Wiskunde) over de Escaperoom in de wiskundeles.
activeren
,
gamification
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
30-10-2018
Lesmaterialen
VR lesmateriaal bekijken via YouTube kanaal
Uitleg om het VR-materiaal met eenvoudige kunststof VR brillen of (Google)cardboards te bekijken.
VR lesmateriaal
29-10-2018
Lesmaterialen
Afronden van de les
Drie VR-ervaringen rondom het afronden van de les.
VR lesmateriaal
03-07-2018
Lesmaterialen
Start van de les I Binnenkomen
Twee VR-ervaringen rondom de (op)start van de les.
VR lesmateriaal
03-07-2018
Lesmaterialen
Aan de slag op de stageschool
VR-ervaring waarbij een stagiair aan de slag gaat op haar stageschool.
VR lesmateriaal
25-06-2018
Lesmaterialen
Volledige instructie
Twee VR-ervaringen rondom het thema volledige instructie.
VR lesmateriaal
25-06-2018
BL 3: Praktijk
Informatieplatform Praktijkonderzoek
Marco Kragten vertelt hoe Informatieplatform Praktijkonderzoek (IPPO) wordt ingezet bij BO 7 rond het afstudeeronderzoek. IPPO is ontwikkeld om studenten (en begeleiders) te ondersteunen bij het doen van onderzoek.
begeleiden
,
Brightspace
,
leeromgeving
25-05-2018
BL 2: Hoe?
ICTO meet-up Kleppen dicht!
Samenvatting van de ICTO meet-up met als thema Kleppen dicht! Gastspreker Michel van Ast - docent, adviseur en trainer - liet ons in een inspirerende hands-on sessie ervaren hoe ICT iets toevoegt aan het onderwijs.
activeren
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
22-05-2018
BL 3: Praktijk
Kennisdeling via blog over taal en taalkunde
Josefien Sweep, als docent verbonden aan het cluster Masters, vertelt in dit praktijkverhaal gepassioneerd over haar blog over taal en taalkunde.
cocreëren
,
kennisdelen
,
online
20-04-2018
DLO I Tools
Video in Onderwijs
Dit artikel maakt je wegwijs in de mogelijkheden die er zijn om als docent (en student) je eigen onderwijsvideo te produceren.
leeromgeving
,
mediawijsheid
,
onderwijsontwerp
,
video
10-04-2018
BL 2: Hoe?
ICTO meet-up gamedidactiek
Samenvatting van de ICTO meet-up over gamedidactiek. Gastspreker Martijn Koops - docent aan de HU en gamedidacticus - nam ons mee in de theorie, gaf rijke voorbeelden en inspireerde ons aan de slag te gaan met dit boeiende thema.
gamification
,
onderwijsontwerp
,
serious gaming
,
werkvormen
09-04-2018
BL 3: Praktijk
Synchroon coachen op afstand
Hoe kunnen begeleidend docenten vanuit de HvA hun studenten coachen als zij op de werkplek voor de klas staan?
begeleiden
,
feedback
,
onderwijsontwerp
,
video
02-04-2018
BL 2: Hoe?
ICTO meet-up e(mail) coaching
Samenvatting van de ICTO meet-up over e(mail) coaching. Gastspreker Alexander Waringa - psycholoog, onderzoeker en auteur - nam ons mee in de wereld van de e-coachende docent.
begeleiden
,
online
12-03-2018
BL 3: Praktijk
Escape room in de wiskundeles (I)
Blog 1 van Desiree Agterberg (lerarenopleider Wiskunde) over de game 'EscapeRoom the Game'.
activeren
,
gamification
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
06-03-2018
Lesmaterialen
Digitale geletterdheid
Hier vind je uitgebreide informatie over digitale geletterdheid (ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computional thinking).
leeromgeving
,
mediawijsheid
,
online
19-02-2018
Lesmaterialen
Taalvaardigheid verbeteren
Hoe kun je effectief taalvaardigheid (laten) oefenen?
begeleiden
,
beoordelen
,
feedback
,
online
20-01-2018
BL 3: Praktijk
Escape the classroom als werkvorm
Blog van Sultan Göksen (lerarenopleider Economie) over een toepassing van de game Escape the Classroom.
activeren
,
gamification
,
onderwijsontwerp
,
serious gaming
16-01-2018
BL 3: Praktijk
Everybody codes: de micro:bit bij lerarenopleiding NaSk
Hoe krijgt programmeren een natuurlijke plek in het onderwijs?
activeren
,
mediawijsheid
,
onderwijsontwerp
,
werkvormen
19-12-2017
BL 2: Hoe?
Veilig digitaal lesgeven
Als docent beheer en verwerk je grote hoeveelheden persoonsgegevens. Studenten mogen en moeten erop kunnen vertrouwen dat je dat met de grootste zorgvuldigheid doet. Maar hoe moet dat dan?
dataopslag
,
learning analytics
,
mediawijsheid
05-12-2017
DLO I Tools
Video bewerken met Windows Moviemaker
Wil je op een gebruiksvriendelijke manier beperkte aanpassingen in je video aanbrengen? Je kunt titels, teksten, overgangen en aftitelingen maken.
configuratie
,
video
29-11-2017
BL 3: Praktijk
Reeks webcolleges versterkt onderwijs op maat
Maartje Visser, docentopleider Engels, maakt zelf webcolleges. Hoe gaat dat in zijn werk en wat betekent dit voor haar onderwijs?
onderwijslogistiek
,
onderwijsontwerp
,
video
28-11-2017
DLO I Tools
Video’s maken met Camtasia
Camtasia is een zogenaamde screenrecorder waarmee je het scherm van je computer kunt opnemen en/of beelden van andere bronnen kunt importeren. De software werkt op Windows en Mac, en speelt af op bijna elk medium.
configuratie
,
video
28-11-2017
Lesmaterialen
Open Educational Resources
Het is natuurlijk prettig dat er al zoveel op internet te vinden is, maar: waar begin je? Welke zogenaamde Open Educational Resources zijn er?
bronnen
,
kennisdelen
,
mediawijsheid
,
presenteren
27-11-2017
Lesmaterialen
Creative Commons
Een auteur kan met een Creative Commons-licentie anderen toestemming geven om zijn werk te verspreiden, met anderen te delen of zelfs het werk te bewerken. Naamsvermelding van de auteur is bij elke licentie een voorwaarde; de auteur behoudt altijd het volledige auteursrecht.
bronnen
,
mediawijsheid
27-11-2017
Lesmaterialen
Auteursrechten bij onderwijsontwikkeling
Waar moet ik op letten bij het ontwikkelen van nieuw onderwijsmateriaal: hoe kan ik correct omgaan met mijn bronnen en de auteursrechten?
afbeeldingen
,
bronnen
,
onderwijsontwerp
22-11-2017
BL 3: Praktijk
Flitscolleges onderzoeksmethodologie
René Reumerman geeft al vele jaren college over onderzoek, het stellen van de juiste onderzoeksvragen, het bepalen van de juiste methodologie bij de vraag, en het correct uitwerken van de resultaten. Hij heeft zijn kennis in flitscolleges gegoten.
onderwijsontwerp
,
video
22-11-2017
BL 2: Hoe?
Flitscolleges en kennisclips
Flitscolleges of kennisclips zijn korte opnames van tussen de 3 en 20 minuten, waarin één onderwerp wordt behandeld. Daarmee kan een student heel gericht kennis opdoen over dat onderwerp.
communiceren
,
kennisdelen
,
presenteren
,
video
20-11-2017
×
Inloggen met HvA-id
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Aanmelden
×
Toevoegen aan favorieten
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.
Maak een lijst