Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot (digitale) informatie en onderwijs. Ook tot het onderwijs dat jij verzorgt, en dat jouw studenten voor hun leerlingen verzorgen. Zeker als jouw onderwijs een grote online component heeft. De techniek (o.a. Brightspace) kan daarbij helpen, en jij kunt zelf ook veel doen!
De leverancier van Brightspace (D2L) heeft erg veel aandacht voor de toegankelijkheid van het onderwijs.
Enerzijds is dit idealisme van de leverancier en van vele anderen die werken in het onderwijs: kansen voor iedereen, iedereen moet mee kunnen doen, inclusie. Zo zien we ook bij bijvoorbeeld Urban Education volop aandacht voor het betrekken van alle mensen.
Anderzijds zie je dat er gewoon wettelijke normen zijn voor digitale toegankelijkheid. De Hogeschool van Amsterdam wil dat iedereen met een functiebeperking of chronische ziekte even goed moet kunnen studeren en werken als personen zonder.
De HvA wil dat iedereen met een functiebeperking of chronische ziekte even goed moet kunnen studeren en werken als personen zonder. Daarom streeft de HvA ernaar dat al haar websites en applicaties toegankelijk zijn voor deze groep mensen. Uitgangspunt is dat alle websites en applicaties moeten voldoen aan een internationale standaard: WCAG 2.0, niveau AA.
Deze eis geldt ook voor documentatie zoals onderwijsmateriaal, handleidingen en e-mails. Al het materiaal dat door de HvA wordt verspreid moet ook voldoen aan WCAG 2.0, niveau AA. Om docenten te ondersteunen is een handleiding opgesteld voor het maken van toegankelijk onderwijsmateriaal [link]. Na het toepassen van de richtlijnen uit deze handleiding zouden studenten en medewerkers met een functiebeperking de inhoud goed moeten kunnen lezen, bijvoorbeeld met behulp van screenreaders of brailleregels. (Bron: Handleiding Toegankelijke Documentatie, HvA)
D2L, de leverancier van Brightspace, is erg actief bezig met het toegankelijk (accessible) maken van zijn producten. Lees ook hun documentatie over Accessibility en navigation. Op de Brightspace-conferentie in Florida (zomer 2019) was een aparte ruimte ingericht, een Accessibility Lab, met aangepaste muizen, toetsenborden, screen readers. En hun motto luidt ook dat je niet voor, maar met de mensen die het nodig hebben moet ontwerpen.
Voor slechtzienden zijn er speciale tools, waarmee je allerlei oogziekten kunt simuleren. Vaagheid, kleurenblindheid, beperkt gezichtsveld en dergelijke. Vervolgens kan je uitzoeken of je met het vergroten van lettertypes, regelafstanden en contrasten desondanks kunt omgaan met de leeromgeving. Brightspace heeft er prijzen voor gewonnen, dat de omgeving zeer goed mogelijk maakt voor mensen – zonodig via browser-plugins – om de omgeving aan te passen aan de behoeften.
Met enkele aandachtspunten in het achterhoofd kan je het studeren van groepen mensen vereenvoudigen:
Bron: Dit artikel is mede tot stand gekomen o.b.v. input van Limitless, het platform voor en door studenten met een functiebeperking, de studentendecanen, de coördinator digitale toegankelijkheid van ICTS, en de Werkgroep Digitale Toegankelijkheid.
Heb je na het lezen van dit artikel en de handleiding nog vragen of over digitale toegankelijkheid? Of heb je suggesties voor verbetering? Neem dan contact op met ICT-FOO of stel je vragen via functiebeperking@hva.nl of digitaletoegankelijkheid@hva.nl.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.