Lesgeven in een grote stad vraagt om specifieke vaardigheden van docenten en pedagogisch medewerkers. Samen met de het kenniscentrum (o.l.v. prof. dr. Ron Oostdam) en de educatieve opleidingen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam heeft de gemeente Amsterdam een convenant opgesteld over hoe docenten en pedagogen beter toegerust kunnen worden om met de ouders van jongeren in deze stad een waardevolle samenwerking aan te gaan. Wat hebben docenten in Amsterdam hiervoor nodig, wat verwachten ouders van hen en op welke manier kunnen de opleidingen daarin voorzien? Dit convenant heeft geresulteerd in het project ‘Samenwerking tussen ouders en school in een grootstedelijke omgeving’. In het kader van dit project is in samenwerking met partners uit het werkveld (ouders, opleidingsscholen) een leerlijn ouderbetrokkenheid ontwikkeld voor de opleidingen Pabo, UPvA en Pedagogiek. Binnen het project zijn concrete instrumenten en leermiddelen ontwikkeld om de samenwerking tussen ouders en school in kaart te brengen en te verbeteren. Uiteindelijke doel is om ‘stadsbekwame’ professionals af te leveren. De onderstaande 360 graden/VR-lesmaterialen (ontwikkeld door docenten van de Pabo en Team ICTO FOO i.s.m. Mediacollege Amsterdam o.l.v. Rufus Baas) maken hier deel van uit.
In de onderstaande acht 360 graden/VR-ervaringen voor het PO vind je vier verschillende scenario’s, waarin je bij elk scenario zowel het perspectief van leraar als ouder kunt aannemen. Twee scenario’s zijn gericht op voortgangsgesprekken, de andere twee op probleemoplossende gesprekken.
Daarnaast is er een ervaring beschikbaar waarin ook de leerling participeert in het gesprek. Deze is gericht op de context van het voortgezet onderwijs.
Belangrijk is vooral de koppeling met de lesplannen. Daar zijn steeds aantal varianten van te bedenken. Dus: Welke kijkopdracht geef je vooraf mee? Welke reflectie- of verwerkingsopdracht/vraag stel je daarna? Met welke inzichten (theorie, onderzoeksresultaten) kun je dit in de les verbinden? Hieronder zie je een aantal voorbeelden van mogelijke werkvormen bij deze VR-ervaringen.
In alle gevallen kun je de VR-ervaringen in de les kijken of ter voorbereiding op de les.
Bij de VR-ervaring A (gesprek leraar, ouder, leerling in het VO) kun je eventueel ook gebruik maken van het oorspronkelijke script (zie download hieronder), waarin de tekst tussen leerling en vader in het Nederlands is uitgeschreven.
Wil je de VR-ervaring(en) in de hoogste kwaliteit op je telefoon (bijvoorbeeld omdat je zelf beschikt over een Samsung Gear) of laptop (bijvoorbeeld omdat je de beelden wil laten zien op het Smart Board)? Neem dan even contact op met team ICTO.
Het virtual reality lesmateriaal is gepubliceerd als open leermateriaal en onder een CC-BY-NC-SA-licentie. Werk je met ons materiaal? We zijn altijd benieuwd naar reacties/evaluaties vanuit de onderwijspraktijk. Zie onze contactpagina.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.