• Maak een spel van je les

inspiratie

  • Matoko verliet zijn geboortedorp overhaast en ging naar het oosten.
    Als hij een tegenligger aan zag komen dook hij weg en verschool zich.
    Hij wist niet meer wie hij kon vertrouwen.
    Terwijl hij één van jouw kippen de nek omdraaide betrapte je hem.
    Eerst was je woedend natuurlijk, maar toen hij jouw hulp inriep
    kon je niet anders dan luisteren naar zijn verhaal.

  • Creative Commons, a new doxology en wikimedia

uitleg

Als er een beroep op je gedaan wordt, als je kunt helpen, als je de anderen te snel of te slim af kunt zijn, als je kunt winnen, als je uitgedaagd wordt, als je een doel te behalen hebt, als je ergens bang voor moet zijn, dan raak je gemotiveerd. Met spelelementen – zoals het verhaal met de oproep tot actie boven – kan je het leren leuk maken, grappig, verslavend, spannend, aangepast aan de speler, en zo dat er een shot dopamine vrijkomt.

 

Maak een verhaal ...

  • Vrije afbeelding
  • Een goede manier om een reeks lessen spannend te maken, is ze te verweven met een verhaallijn. Voor het scenario kan je je baseren op The Hero’s Journey: de hoofdpersoon wordt dwingend uitgenodigd op reis te gaan (call for action), komt allerlei ontberingen (vijanden) en verleidingen tegen, en na deze (met vriendenhulp) overwonnen te hebben komt hij gelouterd weer.
    Lees meer op Wikipedia, helaas nog niet in het Nederlands, maar wel in het Limburgs of desnoods in het Engels, over al de 17 fases volgens Campbell of 12 volgens Vogler.

    Gebruik Creative Commons beeldmateriaal om te illustreren of embed passende Youtube-filmpjes.

... en geef een beloning

  • In Brightspace kan je aan je studenten awards/badges/beloningen uitdelen voor bepaalde prestaties:

    • voor het afronden van een opdracht
    • voor het deelnemen aan een bepaalde groep
    • voor het behalen van een bepaalde prestatie/score
    • voor het hebben van een bepaalde vaardigheid

    Je kunt de badges automatisch laten toekennen door het instellen van restricties/criteria, maar je kunt ze ook handmatig uitdelen aan de hand van een beoordeling (rubric) of gewoon los.

    Het is wel belangrijk een gevoel van schaarste te creëren: als je al een beloning krijgt voor het bekijken van een filmpje, heeft in no-time iedereen er eentje. Deel ze dus ook met de hand uit aan de BGP (best-gewaardeerde poster op het forum) of de MBH (meest behulpzame helper, die de beste feedback aan zijn peers geeft). Awards kunnen trouwens ook een beperkte geldigheid hebben of weer afgenomen worden; dat houdt het spannend.

    Je kunt kiezen voor een (wat saaie) set van bestaande badges, maar ook zelf maken en uploaden of kijk eens op Iconfinder.

    In een echt spel moet het ook fout kunnen aflopen: er moet iets te verliezen zijn en de student moet kunnen falen.

  • Foto (JWD) van powerpointpresentatie op Fusion 2019.

toepassing

  • Afbeelding van Alexey Hulsov Pixabay
  • Je hebt het einde gehaald, en deze medaille ruimschoots verdiend! Keer terug naar je gewone wereld en breng het geleerde in je dagelijkse praktijk.

    Het ICTO-team van FOO kan je ondersteunen bij het inrichten van een course met een verhaallijn (met release conditions) en met het maken en toekennen van awards & badges.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024