Met PowerPoint Recording kun je eenvoudig kennisclips maken door je bestaande presentatie PowerPoint in te spreken en te verrijken met video- en audiobestanden. PowerPoint Recording is de opvolger van de plug-in Office Mix die binnen oudere versies van PowerPoint beschikbaar was; de werking is nagenoeg identiek gebleven.
PowerPoint Recording is standaard beschikbaar in de meest recente versies van PowerPoint. Op alle beheerde HvA-laptops en -desktops staat Office 365 standaard geïnstalleerd, en heb je daarmee de beschikking over de tool.
Voor alle HvA-medewerkers en HvA-studenten is het daarnaast ook mogelijk om Office 365 gratis te downloaden om op meerdere eigen devices te installeren. Ga hiervoor naar office.com. Studenten beschikken daarmee dus ook over de mogelijkheid om kennisclips met PowerPoint Recording te maken!
In onderstaande video leggen we kort en bondig uit welke functies PowerPoint Recording biedt. De video is gemaakt met PowerPoint Recording waardoor je direct een goede impressie krijgt van de mogelijkheden:
PowerPoint Recording maakt het ontzettend makkelijk om kennisclips te maken die je kunt inzetten in het onderwijs ten behoeve van flipping the classroom, faciliteren van flexibele leerpaden, etc. De basis van de kennisclip wordt gevormd door een presentatie die je maakt in PowerPoint. Je begint dus met het maken van slides zodat je een consistent verhaal hebt, passend bij de doelgroep, om een bepaald (leer)doel te bereiken.
Je kunt daarna:
De PowerPoint is nu niet meer een verzameling van dia’s, maar er zijn videobeelden, geluidsopnames of (web)camerabeelden aan toegevoegd. De verrijkte PowerPoint kun je op meerdere manieren opslaan en delen:
De bovenstaande functies vind je in PowerPoint onder de tab ‘Recording’ in het lint van de applicatie (zie onderstaande figuur). Zie je recording (nog) niet staan? Kijk dan op deze support pagina.
Wanneer je een audio- of videobestand gemaakt of ingevoegd hebt, dan komen daarvoor extra instellingen beschikbaar in het lint onder het tab ‘Playback’. Deze geavanceerde instellingen geven je bijvoorbeeld de mogelijkheid om het volume per slides bij te stellen (zie onderstaande figuur).
René Reumerman, docent bij de masteropleidingen, heeft voor zijn onderzoekscolleges gebruikt gemaakt van ingesproken PowerPoints. Een groot voordeel is, dat je eenvoudig een losse slide opnieuw kunt inspreken: iets wat hij geregeld doet, wanneer hij feedback van studenten of collega’s krijgt dat hij iets nóg duidelijker kan uitleggen.
In de toekomst zullen nieuwe mogelijkheden ontstaan door integratie van de Office 365 ProPlus applicaties met online samenwerken in MS 365. De belangrijkste ontwikkeling voor de beschreven toepassing is het embedden van Quizzes met Microsoft Forms in de presentatie. Daarmee kun je de presentatie interactief maken. Wanneer deze mogelijkheid beschikbaar komt binnen de HvA zullen we dit actief via deze site delen.
Op internet zijn op diverse plekken tips & tricks te vinden voor specifieke functies in PowerPoint en PowerPoint Recording. Bijvoorbeeld:
Heb je goede tips voor collega’s? Deel ze hieronder door te reageren op dit artikel.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.