Door: Shauna Plompen (30 maart 2020) Shauna is student aan de Master Pedagogiek bij FOO en docent Omgangskunde op het ROC Flevoland.
Voor iedereen die in het onderwijs werkt is dit een bijzondere tijd. Naast dat je in het lesgeven uitgedaagd wordt om flexibel te zijn, betekent het vanuit huis werken ook wat voor onderzoekers. Hoe kan je online een gestructureerde focusgroep organiseren, die je zinvolle data oplevert? Vorige week stond ik voor datzelfde vraagstuk.
Voor mijn onderzoek wilde ik een laatste focusgroep organiseren met docenten. In die focusgroep zouden resultaten moeten worden gedeeld van eerdere focusgroepen, moeten de leraren aangeven hoe zij die resultaten ervaren, is het mooi als ze ook besluiten waar ze wat mee willen doen in de organisatie, en tot slot zou het waardevol zijn als ook duidelijk wordt wat ze nodig hebben om dat te realiseren; op het gebied van organisatie en professionalisering. Met een gestructureerde aanpak, is het mij gelukt om de data te verzamelen.
Eigen foto van Shauna
Een aantal tips om dit voor elkaar te krijgen:
Je kunt in je introductie dezelfde stappen doorlopen als normaal zoals de uitleg dat je het gesprek opneemt (wel opnemen of even een dictafoon voor je laptopluidspreker zetten) en dat het transcript wordt toegestuurd. Ook kan je per e-mail vragen of de deelnemers een toestemmingsformulier willen invullen.
Veel succes met de focusgroep. Wil je meer tips over afstandsleren of vergaderen op afstand, bekijk dan dit artikel.
Dank voor het delen Shauna!
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.