• Focusgroepen op afstand organiseren tijdens het afstudeeronderzoek

  • Door: Shauna Plompen (30 maart 2020)
    Shauna is student aan de Master Pedagogiek bij FOO en docent Omgangskunde op het ROC Flevoland.

    Voor iedereen die in het onderwijs werkt is dit een bijzondere tijd. Naast dat je in het lesgeven uitgedaagd wordt om flexibel te zijn, betekent het vanuit huis werken ook wat voor onderzoekers. Hoe kan je online een gestructureerde focusgroep organiseren, die je zinvolle data oplevert? Vorige week stond ik voor datzelfde vraagstuk.

    Voor mijn onderzoek wilde ik een laatste focusgroep organiseren met docenten. In die focusgroep zouden resultaten moeten worden gedeeld van eerdere focusgroepen, moeten de leraren aangeven hoe zij die resultaten ervaren, is het mooi als ze ook besluiten waar ze wat mee willen doen in de organisatie, en tot slot zou het waardevol zijn als ook duidelijk wordt wat ze nodig hebben om dat te realiseren; op het gebied van organisatie en professionalisering. Met een gestructureerde aanpak, is het mij gelukt om de data te verzamelen.

  • Eigen foto van Shauna

Een aantal tips om dit voor elkaar te krijgen:

  • Kies een medium dat makkelijk werkt, het is slim om te kiezen voor iets waar het team op dit moment al mee werkt bij afstandsonderwijs of -vergaderingen;
  • Bereid je online-sessie goed voor met per fase uitgeschreven hoe je het gaat doen en hoelang dat onderdeel duurt. E-mail dit de deelnemers zodat zij zich hier ook op kunnen voorbereiden;
  • Ruim tijd in om iedereen te laten landen, bij voorkeur zet je de sessie een half uur eerder open zodat je iedereen kunt laten ‘binnen komen’ en je audio- of webcam-probemen kunt oplossen;
  • Houd in je voorbereiding rekening met de online-etiquette en gebruik die ook:
    – Niet aan het woord? Zet de microfoon uit.
    – Willen deelnemers wat zeggen? Laat ze het typen in de chat of een virtuele hand op steken.
  • Gebruik simpele (online) tools om efficiënt en effectief informatie te achterhalen:
    – Gebruik een poll of een ‘ranking’ (bijv. met Mentimeter),
    – Deel je scherm om resultaten te delen (dat kan bij vrijwel elk medium),
    – Opdracht voor deelnemers om in een Word-bestand een associatie te maken en die laten doormailen.
  • Wees kort en bondig in je instructie en ga altijd één voor één alle deelnemers langs tijdens het gesprek. Uiteraard kan men ook op elkaar reageren volgens de etiquette. Zorg dat je iedereen betrekt net zoals in een normale focusgroep;
  • Vraag de deelnemers om achteraf het transcript te bekijken, zodat ze nog aanvullingen kunnen doen als dat wenselijk is;
  • Denk van tevoren na over wat er fout kan gaan door een tabelletje te maken met het probleem en de oplossing die je daarvoor bedenkt, dan kan je snel schakelen tijdens de online-sessie.

Je kunt in je introductie dezelfde stappen doorlopen als normaal zoals de uitleg dat je het gesprek opneemt (wel opnemen of even een dictafoon voor je laptopluidspreker zetten) en dat het transcript wordt toegestuurd. Ook kan je per e-mail vragen of de deelnemers een toestemmingsformulier willen invullen.

Veel succes met de focusgroep. Wil je meer tips over afstandsleren of vergaderen op afstand, bekijk dan dit artikel.

  • wi
    witpm

    2020-03-30 16:17:54

    Dank voor het delen Shauna!

  • Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2022