• Flitscolleges onderzoeksmethodologie

René Reumerman, docent bij de masteropleidingen, wilde een half jaar geleden (mei 2017) weten wat een goede manier zou zijn om zijn kennis in de vorm van flitscolleges over te brengen. En in de tussentijd heeft hij deze ervaring ruimschoots opgedaan en wil hij dit graag delen.

René geeft al vele jaren college over onderzoek, het stellen van de juiste onderzoeksvragen, het bepalen van de juiste methodologie bij de vraag, en het correct uitwerken van de resultaten. Over zo’n vier jaar gaat hij met pensioen, en hij zou graag wat van zijn kennis nalaten aan het instituut.

Wat hem heel sterk bezig houdt is de vraag naar causaliteit: wanneer je een interventie pleegt, en je krijgt resultaten terug, hoe bewijs je dan dat die resultaten veroorzaakt zijn door die interventie? En niet door de groepssamenstelling, of door je goede humeur? Hoe kan je een mening van een feit onderscheiden, zin van onzin? Dat doe je met onderzoeksmethodologie: maatregelen die ook in de wetenschap gebruikt worden om een goed design en een juiste aanpak voor je onderzoek te kiezen.

In zijn eigen college eiste hij vorig jaar nog van zijn studenten dat ze wekelijks een opdracht inleverden, die hij dan formatief beoordeelde. Dit jaar was het niet geformuleerd als eis, maar als optie. Dat leidde tot lagere studieresultaten. Afhankelijk van je onderzoeksopzet (designs) en statistiek vind je meer of minder sterk bewijs voor causaliteit.

René heeft voor zijn onderzoekscolleges gebruikt gemaakt van ingesproken PowerPoints. Een groot voordeel is, dat je eenvoudig een losse slide opnieuw kunt inspreken: iets wat hij geregeld doet, wanneer hij feedback van studenten of collega’s krijgt dat hij iets nóg duidelijker kan uitleggen. Hij heeft een goede headset: een voorwaarde voor verstaanbaarheid. En hij spreekt hier op kantoor in wanneer het rustig is op de kamer. Tip: de videocabine KSH04A11.

  • Eigen foto team ICTO FOO

  •  

    Het is wel een flinke investering, zo’n 7 uur werk voor een 20-miuten-flitscollege. Veel werk zit hem in het weglaten van overbodige zaken om te komen tot less is more. Duidelijke grafieken en screenshots, weinig teksten, en het voortdurend verwijzen naar wat nog komen gaat en teruggrijpen wat je eerder gezegd hebt, stopwoorden weglaten en je powerpoint opbouwen als een spannend verhaal, dat zijn ingrediënten voor een goed college. Zijn grootste compliment komt van een student die het gevoel kreeg dat René gewoon naast hem stond uitleg te geven.

    Hij hoopt de investering persoonlijk deels terug te krijgen door een verminderde werkdruk. Vaker de studenten verwijzen naar de clips: de studenten die een tijdje weg waren, de studenten die in een bepaalde fase van hun onderzoek een bepaald onderwerp moeten terugkijken. Met het 100% flippen van de classroom heeft hij niet altijd goede ervaringen, maar als backup voor studenten en collega’s wel. En hij gaat nog meer clips maken, en wil de mogelijkheid bieden aan studenten dat ze er op meerdere manieren, al naar gelang de behoefte, doorheen kunnen lopen, en op de juiste momenten worden verwezen naar die brokjes kennis die ze op dat moment van hun onderzoek nodig hebben. Het is zoeken naar hoeveel tijd hij investeert: de grote vijand van goed is perfect.

    Kortom, René onderzoekt met deze flitscolleges in hoeverre hij hiermee de juiste interventies kan plegen, waarmee de studenten hun onderzoekssuccessen kunnen verhogen. Het belangrijkste is, gestructureerd terugkijken naar je eigen handelen.

    Wil je kijken hoe René deze flitscolleges heeft ingezet, kijk dan in het studiedeel Onderzoekslijn Algemeen.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024