Flitscolleges of kennisclips zijn korte opnames van tussen de 3 en 20 minuten, waarin één onderwerp wordt behandeld. Daarmee kan een student heel gericht kennis opdoen over dat onderwerp.
De flitscolleges worden doorgaans opgenomen zonder publiek. Vaak zie je bij dit type video’s zowel een spreker als een PowerPoint, maar ook zogenaamde ‘screencasts’ behoren tot de mogelijkheden.
Onderwijslab FT
Flitscolleges kun je op verschillende manieren inzetten. Niet alleen docenten, maar ook studenten kunnen flitscolleges opnemen:
HvA Beeldbank (FT)
Het kost je wel tijd om een kennisclip in te zetten, maar wanneer de kwaliteit en de actualiteit voor de komende jaren gewaarborgd is, dan scheelt dit tijd op de lange termijn.
Er zijn ook flitscolleges die zich niet richten op de inhoud, maar op het leerproces:
Bekijk ook eens deze kennisclip van de HvA Academie: Hoe maak ik een kennisclip.
Of bekijk dit zeer duidelijke stappenplan dat door Saxion gepubliceerd is of dit overzichtsartikel met doelstellingen van, valkuilen voor, en tips over kennisclips.
Waarop moet je nu letten, als je een video maakt voor het onderwijs? Onderzoeker Tim van de Zee geeft enkele richtlijnen voor multimediamateriaal die je kunnen helpen om je doel te bereiken:
In deze Presentatie toont Van der Zee aan de hand van een video hoe hij deze principes zelf toepast.
Wanneer je veel tekst moet/wil presenteren in je video en je vindt dit lastig, kan het handig zijn om een geheugensteuntje te hebben in de vorm van een autocue. Daarvoor is de web based (gratis) tool Cueprompter geschikt. Je plakt hier als het ware je tekst in en kiest vervolgens met welk tempo de autocue moet afspelen. Als je zelf ook daadwerkelijk in beeld bent bij je videopresentatie, is het raadzaam om deze ‘autocue’ op een tablet of (andere) laptop vlak bij je camera te plaatsen, zodat je er gemakkelijk op kunt kijken. Bovenal geldt; zie deze tool als ondersteuning, niet om ‘droog’ je verhaal van af te lezen. Het beste blijft om je verhaal vooral spontaan te vertellen en dus een aantal keer te oefenen (waarbij de autocue ook een handig middel kan zijn), alvorens het definitief op te nemen.
En wat moet je nou vooral niet doen? Vijf veelgemaakte fouten zijn:
Meer hierover lees je in de “5 Mistakes in Using Videos for eLearning Courses Infographic” van Atomi Systems.
Een docent van de Faculty of Arts (UvA) organiseerde een studiereis naar Rome, in samenwerking met het Royal Netherlands Institute in Rome. Zijn studenten bereidden zich voor via kennisclips over de theorie. Lees hier meer…
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.