• Flexibilisering uitgelicht: Engels aan de Pabo

Nu we alweer bijna een jaar te maken hebben met de maatregelen rondom het coronavirus, verschuift het accent in onze gesprekken steeds meer naar herontwerp. Wat is er eigenlijk goed bevallen aan dingen die we noodgedwongen anders moesten aanpakken? Welke elementen nemen we mee? Wat kunnen we straks online en digitaal blijven doen en wat maakt de fysieke ontmoeting op de Campus straks nog krachtiger? Wat betekenen termen als flexibilisering en blended learning nu op het niveau van een course? We vroegen het docenten Kristin Webb en Britt Nooij.

Waar geven jullie les op onze faculteit?
Wij zijn Britt Nooij en Kristin Webb en wij geven les op de lerarenopleiding Engels (Cluster Talen) en op de Pabo. Het gaat in dit geval om Engels op de Pabo. Voor de voltijd is deze course in twee delen gesplitst (‘Engels 2.2’ en ‘Engels voor het oudere / jongere kind 3.1’). Britt geeft de voltijd groepen les. Bij de deeltijd en zij-instroom is dit één course (‘Engels’) die dezelfde inhoud omvat als 2.2 en 3.1 voor de voltijd. De deeltijd en zij-instroom groepen hebben les van Kristin.

  • Welke ambities hebben jullie bij deze course rondom flexibilisering en blended learning?
    Het zou fantastisch zijn als onze studenten op hun eigen tempo en tijdstip deze course kunnen volgen. Hierbij denken wij aan verschillende tijdstippen in een week waarop de studenten een les kunnen volgen en in contact kunnen komen met elkaar om te overleggen over de lesinhoud. Als gevolg van de coronacrisis hebben we aan die ambitie een flinke boost gegeven.

    Klinkt heel interessant! Wat hebben jullie specifiek gedaan in deze course?
    Tot nu toe gaat dit heel goed. Wij hebben de course zo ingericht dat de studenten elke week 45 minuten aan “pre-class work” hebben. Werk dat gemaakt wordt voordat zij de online bijeenkomst ingaan. Hierdoor kunnen wij tijd die we hebben voor een synchrone online les, gebruiken om ons meer te richten op de link tussen theorie en praktijk en de sociale component van het lesgeven. Tijdens deze online les stellen wij veel vragen waarbij studenten kunnen reageren met het klikken op een poll, in de chatbox of door zichzelf te ‘unmuten’ en het woord te nemen. Ook bespreken wij casussen, voorbeelden en hoe de studenten de ideeën van de module in hun eigen praktijk kunnen toepassen. We presenteren geen nieuwe informatie tijdens de live-sessies maar we verwerken en verdiepen de informatie uit de voorbereidingen. De live-sessies zijn waardevol en nuttig voor de studenten, en je ziet dat dit hun betrokkenheid vergroot.

     

     

  • Schermafbeelding 'Pre-class work'

  • Hoe hebben de studenten gereageerd?
    De studenten zijn positief, zij vinden het fijn dat er meer vrijheid is doordat het “pre-class work” vlak voor de online bijeenkomst gemaakt kan worden óf op een zelfgekozen moment gedurende de week. Door de afwisseling tussen interactieve filmpjes, kennisclips, teksten, quizzen en de live sessie online is het onderwijs uitdagender en minder eentonig.

    Wat merken jullie als docenten?
    De studenten doen graag mee met de les, er gaan meer camera’s aan en er komen snelle reacties op de polls. Doordat wij de online les kort houden (45 minuten) en de werkvormen afwisselen blijven de studenten actief. Daarnaast reageren de studenten ook meer op elkaar, ze praten over de stage-ervaringen en delen lesideeën. Vooral nu, tijdens de lockdown, komen er vanuit de studenten praktische tips over het digitaal lesgeven die de klasgenoten gemakkelijk toe kunnen passen. Denk hierbij aan een online Engelse quiz die door één student gemaakt is in Kahoot en gemakkelijk gebruikt kan worden door de andere studenten voor groep 6/7/8.

  • Schermafbeelding 'Pre-class work'

Hoe kijken jullie voor deze course naar de toekomst?
Britt: Voor de studenten zou het fijn zijn als we courses flexibeler aan kunnen bieden. Bijvoorbeeld: Een aantal studenten uit de Course ‘Engels 2.2’ is nu enthousiast geworden over het geven van Engels op de basisschool en kan hierdoor meteen informatie krijgen over ‘Engels 3.1’ en eventueel dit vak ook al volgen en afronden. Persoonlijk zou ik nog meer willen leren over blended learning en de mogelijkheden hiervan. Daarnaast zou ik ook graag onderzoek willen doen naar het gebruik van ICT in het onderwijs en het effect hiervan op studenten.

Kristin: Het zou super zijn als onze course online kan blijven bestaan, met een paar workshops en casestudies op de campus tijdens het semester. Het idee is om dan juist iedereen fysiek bij elkaar te brengen om dingen echt samen uit te proberen. Hierdoor zijn we echt flexibel en tegelijkertijd vinden we daarmee een veel betere aansluiting bij de agenda’s van onze studenten. De studenten, met name de deeltijd en zij-instromers, hebben een vol rooster en ik denk dat onze programma’s aantrekkelijker en beter in balans zijn met een paar flexibele opties zoals online of self-paced courses.

  • wi
    witpm

    2021-01-14 13:59:35

    Dank voor het delen van jullie verhaal Kristin en Britt!

  • Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024