• Escape room in de wiskundeles (I)

Door: Desiree Agterberg (lerarenopleider Wiskunde)

De escape room is een trend. Er is sinds enige tijd ook een Wikipedia-pagina over dit fenomeen, waaruit ik een paar stukjes citeer:

Een escape room … is een interactief spel waarbij een groep mensen in een kamer wordt opgesloten. De deelnemers moeten door middel van het zoeken naar sleutels, codes en aanwijzingen, en door het oplossen van puzzels en raadsels de kamer binnen een bepaalde tijd (meestal een uur) proberen te verlaten…. In 2013 opende de eerste escape room in Nederland…. Nederland is met ruim 400 escape rooms het dichtstbevolkte land met escape rooms.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Escape_room Geraadpleegd op 04-12-2017

  • Ook in het onderwijs begint de escape room erg populair te worden. Online vind je enthousiaste verhalen, zoals deze van collega Sultan Göksen van economie, en worden tips en trucs gedeeld. Vaak worden voor deze werkvorm kistjes gebruikt met instelbare nummerslotjes, verkrijgbaar bij doe-het-zelf-zaken. Er zijn ook verschillende bordspelvarianten van de escape room in de handel. Ik ben zelf erg enthousiast over het spel Escape Room the Game van Identity Games. Dit is een spelpakket van ongeveer 30 euro, met daarin vier afleveringen, en de mogelijkheid tot het kopen van aanvullende spellen. Thuis heb ik de eerste vier spellen en een aantal aanvullingen al met veel plezier (en wisselend succes) gespeeld met mijn gezin. In de kerstvakantie heb ik ook een kinderfeestje met de escape room ontworpen voor mijn jongste die in groep 5 zit. Wat mij betreft een aanrader, nu weer even terug naar de werkomgeving HvA.

Met behulp van mijn Grassroots-subsidie heb ik 10 spelpakketten gekocht voor onze opleiding wiskunde. De eerste les die ik ermee heb ontworpen, gaat over het onderwerp combinatoriek, en is gespeeld door een eerstejaars groep voltijdstudenten in december. Aan de hand van een serie opdrachten, waarbij telproblemen moesten worden opgelost, en aanvullende raadsels en wat out-of-the-box denken, vonden zij de drie codes waarmee de klok kon worden gestopt. Het winnende team had nog 6min 45sec op de teller staan. Het was een les waarin heel hard werd gewerkt en er ook veel interactie tussen de studenten was over combinatoriek.

In het voorjaar ga ik nog minimaal twee lessen geven met deze werkvorm. Een les gaat over geschiedenis van de wiskunde, en dan wil ik proberen ook iets meer verhaal er omheen te vertellen en niet alleen maar opdrachten te geven. De tweede les zal een didactiekles zijn, waarbij mijn studenten door het spelen van het originele spel kennis kunnen maken met de principes van serious gaming. Ik ben daarnaast bezig om een handleiding te maken over hoe je een geschikte les ontwerpt met behulp van Escape Room the Game, zodat ook collega’s er gemakkelijk mee aan de slag kunnen.

Een nadeel van werken met dit spelpakket is dat er een grotere investering nodig is voor de aanschaf van een aantal spelpakketten dan bij kistjes met de sloten. Het grote voordeel is dat door de gave materialen de spanning en sensatie van een echte escape room goed geëvenaard worden en dat dit leidt tot een heel bijzondere les, waarbij de leerlingen bijzonder gemotiveerd werken. Het ontwerpen vraagt enige creatieve vaardigheden van de docent, maar is ontwerpen niet het leukste deel van ons vak?

Lees verder

Lees de tweede blog van Desiree waarin ze het vervolg beschrijft. Ook deelt ze de door haar geschreven docenthandleiding voor het maken van een ER.

Lees ook dit artikel over de opkomst van Escape Rooms in het voortgezet onderwijs. Wat vinden leerlingen en docenten van Escape Rooms (ERs) in de biologie les? Wat triggert leerlingen om actief te zijn en te blijven? Wat leren leerlingen ervan? Voor welke leerdoelen kunnen ERs worden toegepast? Kortom, wat is de educatieve potentie van Escape Rooms in de les?

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2024