• Een ‘schoolvoorbeeld’ van een goed Course Design

uitleg

In dit artikel besteden we aandacht aan een goede inrichting en het optimaal gebruik van je Brightspace course. We zien daar binnen de faculteit een aantal mooie voorbeelden van, maar helaas ook nog een behoorlijk aantal courses waar werk aan de winkel is. Deze courses zijn over het algemeen weinig gevuld en bestaan vooral uit wat vluchtig geplaatste PDF’s en assignments. Dat is een gemiste kans omdat er veel activiteiten (zoals discussions, quizzes, video notes en FBF tools) zijn die docenten kunnen gebruiken om het onderwijs te verrijken en persoonlijker kunnen maken.

We gaan er bij het course design van uit dat de indeling van de courses is afgestemd met collega’s binnen je opleiding (zodat ze allemaal eenzelfde opbouw hebben) en dat alles wat je doet tijdens het blok ook wordt weergegeven in je course. Dat je een rijke omgeving creëert met veel voorbeelden en opdrachten en dat je je studenten stimuleert om daar ook regelmatig terug te komen om zich voor te bereiden en te oefenen.

Praktijkverhaal

Kristin Webb (docent Cluster Talen en DLO innovatiepartner) heeft haar course Sociolinguistics overzichtelijk en activerend ingericht, met veel werkvormen waarbij studenten (al bij hun zelfstandige voorbereiding) aan het denken gezet worden.

Ze neemt ons in dit interview met Jan-Willem Doornenbal mee in haar overwegingen en ontwerpprincipes. Bekijk dit ‘schoolvoorbeeld’ van een goed course design.

Opent de video niet? Bekijk hem hier!

Lees in ons Online Brightspace Informatiepunt (FOO) alles over het gebruik van Advanced Elements*.

* Advanced Elements zijn o.a. flipcards, timelines en multiple choice vragen zoals in het voorbeeld van Kristin.

Voorbeeldcourse en zelf aan de gang

Wil je in de rol van student eens ervaren hoe een mooie en degelijke course in elkaar zit? In Brightspace hebben we de course: ‘Voorbeeldcourse Inrichting, activeren, duidelijkheid’ daar speciaal voor gemaakt. Docenten kunnen zich aanmelden via deze link.

Ga daarna samen met je collega’s aan de gang in je eigen Sandbox! Deze sandbox is een reguliere cursus met alle normale functies. Bijzonder is dat alleen jij zelf hier toegang tot hebt, in de rol van docent. Het biedt je daarmee een veilige plek om met Brightspace te experimenteren. Niemand zal je experimenten zien en je kunt niets ‘kapot’ maken. Het is de perfecte plek om onderwijsmateriaal te ontwerpen en te oefenen met leeractiviteiten. Wanneer je iets gemaakt hebt waar je tevreden over bent, en dat je in één of meerdere echte courses met studenten wilt gebruiken, dan kun je dit binnen Brightspace daar eenvoudig naar toe kopiëren. Instructies daarvoor vind je in de cursus ‘Online Brightspace Informatiepunt (FOO)‘ onder ‘Copy Components‘.

In je persoonlijke Sandbox ben je “Sandbox Lecturer” en kan je alles doen qua inrichting. Hiermee kan je ook mensen enrollen in zowel docent- als studentrolis (Administration > Classlist > de knop ‘Add Participants’) . Ideaal dus als je samen wilt oefenen/experimenteren en/of bouwen. Lees hier meer.

Geef een antwoord

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© ICTO bij FOO 2022