Door: Jan-Willem Doornenbal (23 juli 2019, update 16 juni 2020)
Bij de Brightspace-conferentie in Florida (zomer 2019) heb ik diverse sessies bijgewoond die gingen over het verbeteren van Courses (continuous improvement). Zeker ook voor ons bij FOO (en HvA-breed) erg interessant: omdat we nog maar net begonnen zijn met Brightspace, het systeem nog niet kenden, en het een hels karwei was om al de informatie over te zetten vanaf de studiedelen, konden we natuurlijk niet in een keer de grote stap naar onderwijsverbetering maken. Uiteindelijk is dat ook ontwikkelproces nooit ‘af’.
Het zou mooi zijn wanneer we de komende jaren met elkaar (de docenten binnen een team, de onderwijsteams met elkaar, ondersteund door de stafafdelingen ICT-FOO en O&O) onderwijsvernieuwingen gestalte kunnen geven in lijn met de ambities van de faculteit.
Om te kunnen evalueren of een course voldoet aan vereisten, wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Course Design Quality Rubrics. Hier volgen een aantal links, met daarna een overzicht van de belangrijkste aandachtsgebieden en een aanzet om die te vertalen naar onze situatie (want in Amerika werkt het toch allemaal net wat anders):
De criteria waar meestal naar wordt gekeken bij de beoordeling van een ingerichte Course:
Kortom, een (ongeordende) lange lijst met onderwerpen. Ze zijn lang niet allemaal specifiek voor Brightspace. Een digitale leeromgeving maakt het wel beter mogelijk na te denken over wat we willen bereiken op deze punten.
Ik denk dat het goed zou zijn om, in samenspraak met de opleidingen, te gaan bedenken welke criteria er voor wie belangrijk zijn, hoe deze beoordeeld zouden kunnen worden. In eerste instantie krijgen docenten zo een hulpmiddel in handen om hun eigen Course te kunnen evalueren. Daarnaast kunnen docenten ook onderling elkaars Courses bekijken en feedback geven. We willen jou als docent een handvat bieden om vorm te geven aan de wens om elk jaar voort te bouwen op wat je al bereikt hebt, en het weer een tikje beter te doen. We hopen dat de door ons ontwikkelde Next Level Learning-tool je helpt om inspiratie te krijgen hoe je, binnen de setting van je opleidingsteam, een stapje kunt zetten in de verbetering van je onderwijs.
Ook deze pagina over het ontwerp van blended onderwijs kan hierbij behulpzaam zijn. Laten we samen op zoek gaan hoe en waar we het onderwijs kunnen verbeteren! Neem gerust contact op met ICT-FOO als je hierover met ons verder wilt praten.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.