Aan de slag gaan met onderwijsvernieuwing/herontwerp/blended learning is spannend. Het liefst wil je dat alles direct beter wordt: de studenten tevredenener en sneller door hun studie heen en de docenten minder werkdruk. Maar het is vooral een proces van zoeken en uitproberen wat er bij je (bij jouw opleiding en jouw studenten) past.
Gelukkig gebeurt er al heel veel, en ook bij ons op FOO. Van alle projecten/pogingen hier onder kan je wat leren, en wil je wellicht elementen overnemen. En als je zelf iets gedaan hebt, wil je ook dat anderen daarvan leren: deel je ervaringen.
Met een rijke digitale leeromgeving bied je de studenten meer mogelijkheden om zelfstandig te grasduinen en zich de stof eigen te maken. Je kunt dan aan verschillende dingen denken:
Waar zelfsturing en het aanboren van intrinsieke motivatie al jaren een vraag is, wordt de laatste tijd gekeken naar leeruitkomsten als een mogelijke weg daarheen. Dit dan gekoppeld aan een meer holistische toetsing, vaak ondersteund met een reflectietool/portfolio.
Op dit terrein zijn er veel ontwikkelingen binnen FOO. In het kader van de flexibiliseringsprojecten wordt gewerkt aan een omschrijving van de programma’s in de vorm van leeruitkomsten. Deze kunnen vervolgens in Brightspace of andere systemen ingevoerd worden, en gekoppeld aan bepaalde leeractiviteiten (bv ter beoordeling)
Bij bijna alle opleidingen is ervaring opgedaan met (individuele) begeleiding van studenten op afstand. Niemand heeft kunnen ontsnappen aan het fenomeen videobellen. Bij sommige opleidingen zijn al plannen om begeleiding structureel zo aan te gaan bieden.
Afgelopen jaar heeft Judith ten Hagen voor Pedagogiek een project gedaan rond communityvorming bij de Afstudeerbegeleiding. Lees Project Urban Education: online begeleiding langstudeerders. Naast begeleiding bij de studie hadden de studenten ook veel steun aan elkaar binnen een teams-omgeving.
Onderzoek naar community-building gaat Judith voortzetten: haar aanvraag voor een Comenius-traject is gehonoreerd.
Ook bij Pedagogiek gaat “Het nieuwe afstuderen” starten: 3 live-bijeenkomsten, verder alles online.
Didactiek, en daarmee blended learning, spelen hier geen grote rol, maar met de stroomlijning van bijvoorbeeld een beoordelingsproces kan wel een enorme slag geslagen worden in het scheppen van duidelijkheid, in het houden van overzicht, en het en passent regelen van de archivering.
Wil je ergens meer over weten, of mis je juist een inspirerend voorbeeld in deze lijst? Laat het ons weten.
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.