Een actieve leerhouding bij studenten leidt tot betere leerprestaties en is één van de achterliggende principes bij formatief handelen. Veel docenten ervaren, dat studenten een passieve houding aannemen bij het studeren: onvoorbereid naar de les komen en zich graag laten vertellen wat ze moeten doen. Op deze pagina: hoe krijg ik de studenten aan het zweten en hoe zorgen we ervoor dat lerenden zelf de regie pakken?
Een van de meest gehoorde klachten uit het hoger onderwijs is dat studenten onvoorbereid naar hun colleges komen, ondanks dat je ze wijst op het belang en de noodzaak van het thuis maken van de opdrachten. De meeste studenten doen weinig tot niets, de goede daargelaten.
Voor de tips komen, neem even de tijd en bedenk voor jezelf hoe jij met dit fenomeen omgaat met de reflectievragen:
De antwoorden op deze vragen bepalen wat voor soort leeromgeving jij wilt neerzetten en met welke tip jij het meest gebaat bent. Benieuwd naar de tips? Lees de download onderaan.
Waarom? Door het activeren van voorkennis wordt nieuwe kennis gekoppeld aan bestaande kennis, waardoor de kennis beter onthouden zal worden (Van der Burg, Berben en Moonen, 2017). Dit blijkt ook uit de cognitivistische leertheorie, waar men er vanuit gaat dat kennis beter opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen indien het actief gekoppeld wordt aan eerder geactiveerde voorkennis. Daarnaast wordt duidelijk of de studenten voldoende voorkennis hebben, hun voorkennis (on)gepast is, of mogelijk bestaat uit misconcepties. Hier kun je als docent op inspelen.
Hoe kun je voorkennis activeren?+-
Een aantal voorbeelden van werkvormen die je kunt gebruiken om voorkennis te activeren zijn de volgende:
Om studenten te activeren, is het eerst van belang de juiste setting, sfeer en verwachtingen te organiseren. Als het zover is zijn er diverse tools die jou kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan:
Er zijn diverse mogelijkheden binnen (of buiten) de faculteit FOO om jezelf of het team te professionaliseren. Denk bijvoorbeeld eens aan:
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.